PdF:XPPk04 Průběžná pedagogická praxe - Informace o předmětu
XPPk04 Průběžná pedagogická praxe
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 konzultace + 2 dny praxí. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Štěpánková (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 5. 3. 15:00–16:50 učebna 39, 15:00–16:50 učebna 38, Pá 23. 4. 12:00–13:50 učebna 38, 12:00–13:50 učebna 41
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
XPPk04/OS02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Žaloudíková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem praxe je seznámit studenty se specifiky pedagogické komunikace a rozvíjet jejich dovednost reflektovat konkrétní pedagogické situace ve vztahu k vlastnostem/kvalitám pedagogické komunikace i ve vztahu k jednotlivým aktérům pedagogické komunikace.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: • identifikovat efektivní a neefektivní komunikaci; • analyzovat svoje komunikační dovednosti a vytvořit plán rozvoje svých komunikačních dovedností; • porozumět a vysvětlit způsoby komunikace učitelky s dětmi; • interpretovat interakce učitelky s dětmi; • reflektovat kvalitu vlastních komunikačních dovedností.
- Osnova
- Praxe probíhá ve třech dnech ve vybrané fakultní mateřské škole pod vedením provázející učitelky, která je vycvičena v mentorských dovednostech. Učitelka provází studenta a cíleně buduje prostřednictvím reflexe jeho profesní myšlení. Praxe je doplněna reflektivními semináři, které jsou realizovány blokově 2x v semestru za účasti pedagoga a psychologa z řad vysokoškolských učitelů.
- Literatura
- povinná literatura
- NOVÁČKOVÁ, Jana a Dobromila NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován : cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. Přepracované vydání. Praha: PeopleComm, 2020, 367 stran. ISBN 9788087917503. info
- SYSLOVÁ, Zora a Lucie CHALOUPKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 77 s. ISBN 978-80-210-7885-7. URL info
- doporučená literatura
- GORDON, Thomas. Výchova bez poražených : řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Translated by Julie Žemlová - Kristýna Ševčíková. Vydání 1. Praha: Malvern, 2012, 307 stran. ISBN 9788087580066. info
- Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Edited by James S. Cangelosi. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 80-7178-406-0. info
- Výukové metody
- hospitace v mateřské škole, reflektivní semináře, četba
- Metody hodnocení
- Student, provázející učitel a interní mentor zhodnotí průběh praxe na formuláři "Hodnotící list".
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Výuka probíhá on line.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/XPPk04