PdF:Ze0159 Terénní praxe - Česká republik - Informace o předmětu
Ze0159 Terénní praxe - Česká republika
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/3.3. 5 dní. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Ze0159/01: Út 22. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 23. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 24. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 25. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, So 26. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, D. Mísařová, H. Svobodová
Ze0159/02: Út 22. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 23. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 24. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 25. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, So 26. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, D. Mísařová, H. Svobodová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2) (2)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je aplikace znalostí a předmětů Fyzická geografie ČR a Socioekonomická geografie ČR na příkladech v terénu. Studenti rovněž získají praktické dovednosti pro přípravu a realizaci školního výletu pro žáky základní školy.
- Výstupy z učení
- Po průběhu výuky bude student schopen:
- Aplikovat obecné pojmy ze fyzické a socioekonomické geografie na příkladech v modelovém regionu v terénu.
- Vysvětlit vazby mezi přírodními a antropogenními systémy na modelovém příkladu v terénu – vysvětlit lokalizační faktory rozmístění obyvatelstva a ekonomických aktivit v kontextu historických i současných událostí.
- Využít relevantní data a mapové podklady pro geografickou analýzu v modelovém regionu.
- Interpretovat fyzicko- a socioekonomické jevy v krajině a využit je pro vlastní přípravu výuky na ZŠ.
- Orientovat se v terénu, ovládnout zásady bezpečného pohybu v terénu.
- Aplikovat základní kvalitativní metody geografického výzkumu (pozorování, náčrt, hodnocení krajiny).
- Navrhnout vlastní školní výlet. - Osnova
- 1. Přípravná fáze tuzemské exkurze – organizační (doprava, ubytování, bezpečnost apod.) a odborné hledisko (plánování trasy, příprava mapových podkladů apod.).
- 2. Realizační fáze – vedení určeného dne exkurze, zpracování zadaných úkolů, dokumetace trasy.
- 3. Závěrečná fáze – zpracování terénní deníku, hodnocení a zpětná vazba.
- Literatura
- povinná literatura
- SVOBODOVÁ, Hana, Darina MÍSAŘOVÁ, Radek DURNA, Tereza ČEŠKOVÁ a Eduard HOFMANN. Koncepce terénní výuky pro základní školy. Na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 110 s. ISBN 978-80-210-9246-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9246-2019. Čítárna Munispace info
- Výukové metody
- Konzultace, samostatná práce, terénní výuka.
- Metody hodnocení
- Absolvování terénní praxe, vedení zadaného dne, následné zpracování terénního deníku a jeho prezentace.
- Informace učitele
- Literatura: podle cílových regionů exkurze v ČR
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/Ze0159