PdF:BIp013 Cvičení v terénu - botanika, z - Informace o předmětu
BIp013 Cvičení v terénu - botanika, zoologie a ekologie
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/3/0. 5 dní. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D., PhD. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- BIp013/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
BIp013/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
BIp013/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
BIp013/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
BIp013/05: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
BIp013/06: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
BIp013/07: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
BIp013/08: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
BIp013/09: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
BIp013/10: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
BIp013/11: Rozvrh nebyl do ISu vložen. - Předpoklady
- Bip002 Neživá příroda 1 && Bip005 Základy obecné botaniky && Bip009 Základy zoologie bezobratlých
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S) (2)
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- 1. s pomocí vhodných prostředků pro odlov a sběr organismů získat biologický materiál pro následnou determinaci; 2. s pomocí determinační literatury určit nalezené rostliny a živočichy; 3. interpretovat výsledky získané pomocí kombinace různých metod sběru na studovaných biotopech; 4. předložit a prezentovat všechny získané údaje dobře zdokumentované ve skupinové závěrečné zprávě; 5. integrovat poznatky z různých již absolvovaných biologických předmětů konfrontací teorie s pozorováními prováděnými přímo v terénu
- Výstupy z učení
- - student používá správnou odbornou biologickou terminologii a je schopen aplikovat tyto pojmy při sběru a determinaci organismů v terénu - student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správné, věku žáků přiměřené různé formy terénní výuky, která vede nejen k procvičování znalostí, ale zejména dovedností a postojů
- Osnova
- V průběhu terénního cvičení pracují studenti ve skupinách (podle počtu studentů po 8 až 12). Skupiny pracují za asistence vyučujících na jednotlivých lokalitách, během týdne se skupiny na stanovištích střídají. 1. den cvičení – seznámení s okolím, prvotní průzkum vybraných biotopů, kladení pastí pro odlov bezobratlých živočichů; 2. den cvičení – skupiny studentů pracují na jednotlivých biotopech (odlovy a pozorování živočichů, sběr rostlin, následná determinace sebraného materiálu pomocí určovacích pomůcek, průběžná kontrola vyučujícími); 3. den cvičení – exkurze na přírodovědně zajímavé lokality v okolí spojená s poznáváním dalších druhů rostlin a živočichů a s pozorováním jejich přirozeného prostředí; 4. den cvičení – skupiny studentů pracují na jednotlivých biotopech (odlovy a pozorování živočichů, sběr rostlin, následná determinace sebraného materiálu pomocí určovacích pomůcek, průběžná kontrola vyučujícími); 5. den cvičení – zpracování a prezentace závěrečné zprávy
- Literatura
- KOČÁREK, Petr, Jaroslav HOLUŠA, Robert VLK a Pavel MARHOUL. Rovnokřídlí (Insecta: Orthoptera) České republiky. Praha: Academia, 2013, 288 s. Atlas. ISBN 978-80-200-2173-1. info
- DANIHELKA, Jiří, Jindřich CHRTEK a Zdeněk KAPLAN. Checklist of vascular plants of the Czech Republic. Preslia. Praha: Česká botanická společnost, 2012, roč. 84, č. 3, s. 647-811. ISSN 0032-7786. URL info
- Chráněná území ČR. Edited by Peter Mackovčin. Vyd. 1. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny, 2007, 932 s. ISBN 9788086305028. info
- Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin. Edited by Jindřich Krejča. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2004, 384 s. ISBN 8007011897. info
- Klíč ke květeně České republiky. Edited by Karel Kubát. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 927 s. ISBN 9788020008367. info
- Velká kniha živočichů :hmyz - ryby - obojživelníci - plazi - ptáci - savci. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2001, 344 s.: 15. ISBN 80-07-00863-2. info
- Výukové metody
- Cvičení v terénu - botanika, zoologie probíhá formou týmové práce studentů ve skupinách pod odborným dohledem všech vyučujících; každá skupina se věnuje jednomu přidělenému biotopu (les, louka, pole, stojatá voda, tekoucí voda apod.) - na tomto biotopu si hned 1. den nainstaluje různé pasti apod., které denně kontroluje. Postupně ale každá skupina provede i průzkum na ostatních biotopech; vyhodnocení skutečností zjištěných kombinací všech použitých metod (zejména určování získaného materiálu pomocí atlasů) na všech biotopech bude provedeno ve skupinové závěrečné zprávě vypracované v průběhu cvičení a odevzdané (a obhájené) při jeho ukončení.
- Metody hodnocení
- 1. studenti ve skupinách vypracují závěrečnou zprávu, ve které shrnou poznatky získané studiem literatury a prací v terénu na vybrané lokalitě. Zpráva bude obsahovat obecný úvod, metodiku, výsledky, diskuzi a závěr; 2. student na konci kurzu prokáže znalost vybraných taxonů rostlin a živočichů, se kterými se v rámci terénního cvičení seznámil
- Informace učitele
- V jarním semestru 2022 proběhne terénní cvičení v termínu 23. - 27. 5.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/BIp013