PdF:DEp0DI Didaktika dějepisu - Informace o předmětu
DEp0DI Didaktika dějepisu
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (přednášející)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 17:00–17:50 učebna 5
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
DEp0DI/02: St 16:00–16:50 učebna 4, M. Jireček - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen využít znalostí z obecné didaktiky a porozumět specifikům teorie dějepisného vyučování. Získá také základní přehled o pedagogických dokumentech dějepisu a bude schopen realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu. Položeny budou základy kolegiálního mentoringu (na základě vzájemného hodnocení příprav na výuku dějepisu na 2. st. ZŠ). Pozornost bude věnována také pohledu do retrospektivy předmětu dějepis a vybraným aktuálně řešeným problémům didaktiky dějepisu.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat didaktickou teorii a metodické postupy do konkrétních výukových modelů dějepisu. Získá také základní přehled o pedagogických dokumentech dějepisu a bude schopen realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu. Bude schopen popsat základní problémy, kterými se didaktika dějepisu zabývá.
- Osnova
- •1. Úvod do studia didaktiky dějepisu, struktura a charakter disciplíny.
- • 2. Retrospektiva výuky dějepisu v českých zemích.
- • 3. Soustava dějepisného vyučování a její zakotvení v pedagogických dokumentech.
- • 4. Plánování dějepisné výuky.
- • 5. Vybrané aktuální otázky didaktiky dějepisu.
- Literatura
- povinná literatura
- JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 275 stran. ISBN 8021034955. info
- doporučená literatura
- Labischová Denisa -Gracová Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
- JIREČEK, Miroslav. Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 337 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 39. ISBN 978-80-210-7571-9. info
- ERDMANN, Elisabeth - Hasberg, Wolfgang: Facing - Mapping - Bridging Diversity, Part 1 & 2 : Foundation of a European Discourse on History Education. Wochenschau Verlag 2011.
- neurčeno
- Julínek Stanislav: Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno 2004.
- Výukové metody
- Teoretická příprava je kombinována se seminární výukou.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Předmět je vyučován jednou týdně formou přednášky a semináře. Na semináři se vyžaduje aktivní účast studenta.
Požadavky k zakončení (termíny stanoveny na prvním semináři):
1) účast na seminářích (1 absence)
2) didaktický tip pro výuku dějepisu – zpracování a odevzdání do odevzdávárny (polovina A4) a prezentace (dle zapsaného termínu) - min. 2000 znaků včetně mezer
3) aktuality z "dějepisného dění" - o čem se diskutuje - min. 2000 znaků včetně mezer
4) vypracování přípravy na vyučovací hodinu dějepisu dle stanovené struktury
5) vzájemné hodnocení vypracované přípravy dle stanovených vrstevnických kritérií ve studijních materiálech v informačním systému
6) oprava (případně obhajoba) přípravy dle hodnocení. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/DEp0DI