PdF:DEp0DI Didaktika dějepisu - Informace o předmětu
DEp0DI Didaktika dějepisu
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (přednášející)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- DEp0DI/KombiPred01: Pá 8. 3. 9:00–16:50 učebna 4, K. Štěpánek
DEp0DI/PrezPred01: Po 10:00–10:50 učebna 50, M. Jireček
DEp0DI/PrezSem01: Po 15:00–15:50 učebna 7, M. Jireček
DEp0DI/PrezSem02: Po 12:00–12:50 učebna 7, M. Jireček - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student vybaven základními znalostmi z oborové didaktiky dějepisu, bude rozumět specifikům teorie dějepisného vyučování a zejména bude schopen aplikovat získané poznatky a kompetence v učitelské praxi na základní škole. Získá také základní přehled o pedagogických dokumentech dějepisu (s ohledem na školskou praxi, zejména s důrazem na možnost úpravy kurikula v podobě školních vzdělávacích programů) a bude schopen realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu. Položeny budou základy kolegiálního mentoringu (na základě vzájemného hodnocení příprav na výuku dějepisu na 2. stupni ZŠ). Pozornost bude věnována také pohledu do retrospektivy předmětu dějepis (potřebným pro učitele dějepisu na 2. stupni ZŠ) a vybraným aktuálně řešeným problémům didaktiky dějepisu (např. aktuálně prováděné revize kurikula, rozvíjení historické gramotnosti, projekty podporující učitele dějepisu apod.).
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat didaktickou teorii při výuce dějepisu na základní škole. Bude schopen využít různé metodické postupy do konkrétních výukových modelů dějepisu. Získá také základní přehled o pedagogických dokumentech dějepisu (s důrazem na praktické využití v rámci kurikulární autonomie škol, tedy tvorby vlastních školních vzdělávacích programů) a bude schopen realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu. Bude schopen popsat základní problémy, kterými se didaktika dějepisu zabývá a znát instituce a zdroje, kde může hledat další inspiraci pro svoji praxi.
- Osnova
- •1. Úvod do studia didaktiky dějepisu, struktura a charakter disciplíny.
- • 2. Retrospektiva výuky dějepisu v českých zemích.
- • 3. Soustava dějepisného vyučování a její zakotvení v pedagogických dokumentech.
- • 4. Plánování dějepisné výuky.
- • 5. Metodologické a didaktické tipy pro výuku dějepisu
- • 6. Vybrané aktuální otázky didaktiky dějepisu.
- Literatura
- povinná literatura
- JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 275 stran. ISBN 8021034955. info
- Labischová Denisa -Gracová Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
- doporučená literatura
- JIREČEK, Miroslav. Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 337 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 39. ISBN 978-80-210-7571-9. info
- ERDMANN, Elisabeth - Hasberg, Wolfgang: Facing - Mapping - Bridging Diversity, Part 1 & 2 : Foundation of a European Discourse on History Education. Wochenschau Verlag 2011.
- Náhradní obsah: BOURDILLON, Hilary (Ed.): Teaching History. Routledge 1993.
- Výukové metody
- Teoretická příprava je kombinována se seminární výukou. Studenti plní průběžně zadané úkoly, na které získávají zpětnou vazbu. Tyto vypracované úkoly jsou využity také jako podklady pro diskuzi v rámci seminářů.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Předmět je vyučován jednou týdně formou přednášky a semináře. Na semináři se vyžaduje aktivní účast studenta.
- Informace učitele
- Požadavky k zakončení:
1) účast na seminářích (1 absence)
2) didaktický tip pro výuku dějepisu – zpracování a odevzdání do odevzdávárny (polovina A4) a prezentace (dle zapsaného termínu) - min. 2000 znaků včetně mezer
3) aktuality z "dějepisného dění" - o čem se diskutuje - min. 2000 znaků včetně mezer
4) vypracování přípravy na vyučovací hodinu dějepisu dle stanovené struktury
5) vzájemné hodnocení vypracované přípravy dle stanovených vrstevnických kritérií ve studijních materiálech v informačním systému
6) oprava (případně obhajoba) přípravy dle hodnocení. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/DEp0DI