PdF:IVc304 Aplikace metod behaviorální zm - Informace o předmětu
IVc304 Aplikace metod behaviorální změny
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/3.8. 45 hodin. 20 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Mickey Keenan (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (cvičící)
Mgr. Ivana Trellová (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná behaviorální analýza (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět představuje filozofická východiska behaviorální analýzy jako vědy a její cíle. Vysvětluje pojem chování z pohledu různých druhů behaviorismu se zaměřením na radikální behaviorimus. Předmět se dále věnuje porozumění pojmu chování a možnostem jeho ovlivňování změnami v prostředí. Představeny budou zákonitosti a pravidla pro aplikaci postupů směřující ke změně chování jedince k lepšímu. V rámci studia budou vysvětleny zákonitosti ovlivňující chování jedince a vzájemné vztahy mezi antecedenty, chováním a následky chování (např. pozitivní a negativní posílení, vyhasínání, vytváření nových posílení atd.). V neposlední řadě se předmět zaměří na postupy pro modifikaci chování a učení nových dovedností v konkrétních situacích. Cílem kurzu je seznámit studenty s filozofickými východisky behaviorální analýzy a jejími cíli jako vědního oboru. Studenti budou schopni popsat chování z pohledu radikálního behaviorismu. Studenti se dále seznámí s aplikací behaviorální změny (v oblasti posílení, verbálního chování, trestu, oslabení a dalších).
- Výstupy z učení
- Absolventi hlouběji porozumí konceptům posilování, trestání, kontroly stimulem a motivující operace. Prakticky zvládnou provést aplikace metod behaviorální změny, zejména využívají posilování, využití promptů (dopomoci) a jejich postupné odstraňování. Prakticky zvládnou techniky intenzivního učení, včetně bezchybného učení a metod opravy chyby. Podrobně znají a využívají techniky rozvoje verbálního chování se zaměřením na funkční sociální komunikaci klienta/pacienta.
- Osnova
- cíle behaviorální analýzy jako vědy
- vysvětlení chování z pohledu radikálního behaviorismu
- posilování, trestání, kontrola stimulem a motivující operace
- intervence založené na posilování a trestání
- intervence založené na motivujících operacích a diskriminačních stimulech
- kontrola stimulem
- podmíněné posílení
- modelování a trénink imitace
- motivující operace
- instrukce a pravidla
- tvarování
- řetězení
- DTT trénink, volně-operantní uspořádání a přirozené učení
- jednoduché a podmíněné diskriminace
- Skinnerova analýza pro učení verbálního chování
- equivalence-based instrukce
- vysoce pravděpodobné posloupnosti instrukcí
- žetony
- skupinové posloupnosti
- zkracování posloupností
- sebeobsluha/sebeřízení
- generalizace stimulu a odpovědi
- upevnění chování
- používání promptů a jejich postupné odstraňování (bezchybné, sekvence od největšího k nejmenšímu promptu, sekvence od nejmenšího k největšímu promptu, opoždění promptu, odstraňování stimulu)
- Literatura
- povinná literatura
- COOPER, John O. Applied Behavior Analysis. Upper Saddle River: Pearson/Merrill Prentice Hall, 2007, 770 s. ISBN 9780131293274. info
- neurčeno
- GROW, L., LeBLANC, L., 2013. Teaching Receptive Language Skills: Recommendations for Instructors. In: Behavior Analysis in Practice, Vol. 6, pp. 56-75.
- MESMER, E.M., DUHON, G. J., DODSON, K. G., 2007. The effects of programming common stimuli for enhancing stimulus generalization of academic behavior. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 40, pp. 553- 557.
- McDONNELL, J., FREGUSON, B., 1989. A comparison of time delay and decreasing prompt hierarchy strategies in teaching banking skills to students with moderate handicaps. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 22, pp. 85-91.
- THOMPSON, T. J., BRAAM, S. J., FUQUA, R. W., 1982. Training and generalization of laundry skills: A multiple probe evaluation with handicapped persons. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 15, pp. 177-182.
- MILTENBERGER, Raymond G. Behavior modification : principles and procedures. Fifth edition. Wadsworth: Cengage Learning, 2012. xxii, 554. ISBN 9781111306120.
- SPELTZ, M. L., SHIMAMURA, J. W., McREYNOLDS, W. T., 1982. Procedural variations in group contingencies: Effects on children's academic and social behaviors. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 15, pp. 533-544.
- MANN, R. A., 1972. The behavior-therapeutic use of contingency contracting to control an adult behavior problem: Weight control. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 5, pp. 99-109.
- McGEE, G. G., ALMEIDA, M. C., SULZER- AZAROFF, B., FELDMAN, R. S., 1992. Promoting reciprocal interactions via peer incidental teaching. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 25, pp. 117-126.
- DURAND, V. M., CARR, E. G., 1991. Functional communication training to reduce challenging behavior: Maintenance and application in new settings. In: Journal of Applied Behavior Analysis. Vol. 24, no. 2, pp. 251- 264.
- CRAIG. A. R., 2010. Self-Administered Behavior Modification to Reduce Nail Biting: Incorporating Simple Technology to Ensure Treatment Integrity. In: Behavior Analysis in Practice, Vol. 3, pp. 38-41.
- SWITZER, E. B., DEAL, T. E., BAILEY, J. S., 1977. The reduction of stealing in second graders using a group contingency. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 10, pp. 267-272.
- LIBBY, M.E., WEISS, J.S., AHEARN, W.H., 2008. A Comparison of Most- to-Least and Least-to- Most Prompting on the Acquisition of Solitary Play Skills. In: Behavior Analysis in Practice, Vol. 1, pp. 37-43.
- CHANDLER, L. K., LUBECK, R. C., FOWLER, S. A., 1992. Generalization and maintenance of preschool children's social skills: A critical review and analysis. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 25, pp. 415-428.
- CHRISTIAN, L., POLING, A., 1997. Using self-management procedures to improve the productivity of adults with developmental disabilities in a competitive employment setting. Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 30, pp. 169-172.
- HALL, G., SUNDBERG, M. L., 1987. Teaching Mands by Manipulating Conditioned Establishing Operations. In: The Analysis of Verbal Behavior, Vol. 5, pp. 41–53.
- ROSALES, R., REHFELDT, R., 2007. Contriving transitive conditioned establishing operations to establish derived manding skills in adults with severe developmental disabilities. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 40, pp. 105-121.
- MICHAEL, J. L., 2004. Concepts & Principles of Behavior Analysis. Kalamazoo, MI: Association for Behavior Analysis International. ISBN: 0- 235868-51-8.
- SUNDBERG, M.L., MICHAEL, J., 2001. The Benefits of Skinner’s Analysis of Verbal Behavior for Children with Autism. In: Behavior Modification, Vol. 25, pp. 698-724.
- CUVO, A. J., LEAF, R. B., BORAKOVE, L. S., 1978. Teaching janitorial skills to the mentally retarded: Acquisition, generalization, and maintenance. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 11, pp. 345- 355.
- BARTON, E. J., ASCIONE, F. R., 1979. Sharing in preschool children: Facilitation, stimulus generalization, response generalization, and maintenance. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 12, pp. 417- 430.
- TAYLOR, B.A., FISHER, J., 2010. Three Important Things to Consider When Starting Intervention for a Child Diagnosed With Autism. In: Behavior Analysis in Practice, Vol. 3, pp. 52-53.
- BRIESCH, A. M., CHAFOULEAS, S. M., 2009. Review and Analysis of Literature on Self-Management Interventions to Promote Appropriate Classroom Behaviors (1988–2008). School Psychology Quarterly, Vol. 24, pp. 106-118.
- FOWEL, S. A., BAER, D. M., 1981. Do I have to be good all day? The timing of delayed reinforcement as a factor in generalization. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 14, pp. 13-24.
- Výukové metody
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/IVc304