IVc304 Aplikace metod behaviorální změny

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/3.8. 45 hodin. 20 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Mickey Keenan (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Bc. Lucie Mudroch Lukášová, M.Sc. (přednášející)
Mgr. Lucie Vozáková (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (cvičící)
Mgr. Ivana Trellová (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět představuje filozofická východiska behaviorální analýzy jako vědy a její cíle. Vysvětluje pojem chování z pohledu různých druhů behaviorismu se zaměřením na radikální behaviorimus. Předmět se dále věnuje porozumění pojmu chování a možnostem jeho ovlivňování změnami v prostředí. Představeny budou zákonitosti a pravidla pro aplikaci postupů směřující ke změně chování jedince k lepšímu. V rámci studia budou vysvětleny zákonitosti ovlivňující chování jedince a vzájemné vztahy mezi antecedenty, chováním a následky chování (např. pozitivní a negativní posílení, vyhasínání, vytváření nových posílení atd.). V neposlední řadě se předmět zaměří na postupy pro modifikaci chování a učení nových dovedností v konkrétních situacích. Cílem kurzu je seznámit studenty s filozofickými východisky behaviorální analýzy a jejími cíli jako vědního oboru. Studenti budou schopni popsat chování z pohledu radikálního behaviorismu. Studenti se dále seznámí s aplikací behaviorální změny (v oblasti posílení, verbálního chování, trestu, oslabení a dalších).
Výstupy z učení
Absolventi hlouběji porozumí konceptům posilování, trestání, kontroly stimulem a motivující operace. Prakticky zvládnou provést aplikace metod behaviorální změny, zejména využívají posilování, využití promptů (dopomoci) a jejich postupné odstraňování. Prakticky zvládnou techniky intenzivního učení, včetně bezchybného učení a metod opravy chyby. Podrobně znají a využívají techniky rozvoje verbálního chování se zaměřením na funkční sociální komunikaci klienta/pacienta.
Osnova
  • cíle behaviorální analýzy jako vědy
  • vysvětlení chování z pohledu radikálního behaviorismu
  • posilování, trestání, kontrola stimulem a motivující operace
  • intervence založené na posilování a trestání
  • intervence založené na motivujících operacích a diskriminačních stimulech
  • kontrola stimulem
  • podmíněné posílení
  • modelování a trénink imitace
  • motivující operace
  • instrukce a pravidla
  • tvarování
  • řetězení
  • DTT trénink, volně-operantní uspořádání a přirozené učení
  • jednoduché a podmíněné diskriminace
  • Skinnerova analýza pro učení verbálního chování
  • equivalence-based instrukce
  • vysoce pravděpodobné posloupnosti instrukcí
  • žetony
  • skupinové posloupnosti
  • zkracování posloupností
  • sebeobsluha/sebeřízení
  • generalizace stimulu a odpovědi
  • upevnění chování
  • používání promptů a jejich postupné odstraňování (bezchybné, sekvence od největšího k nejmenšímu promptu, sekvence od nejmenšího k největšímu promptu, opoždění promptu, odstraňování stimulu)
Literatura
    povinná literatura
  • COOPER, John O. Applied Behavior Analysis. Upper Saddle River: Pearson/Merrill Prentice Hall, 2007, 770 s. ISBN 9780131293274. info
    neurčeno
  • FOWEL, S. A., BAER, D. M., 1981. Do I have to be good all day? The timing of delayed reinforcement as a factor in generalization. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 14, pp. 13-24.
  • GROW, L., LeBLANC, L., 2013. Teaching Receptive Language Skills: Recommendations for Instructors. In: Behavior Analysis in Practice, Vol. 6, pp. 56-75.
  • MESMER, E.M., DUHON, G. J., DODSON, K. G., 2007. The effects of programming common stimuli for enhancing stimulus generalization of academic behavior. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 40, pp. 553- 557.
  • McDONNELL, J., FREGUSON, B., 1989. A comparison of time delay and decreasing prompt hierarchy strategies in teaching banking skills to students with moderate handicaps. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 22, pp. 85-91.
  • THOMPSON, T. J., BRAAM, S. J., FUQUA, R. W., 1982. Training and generalization of laundry skills: A multiple probe evaluation with handicapped persons. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 15, pp. 177-182.
  • MILTENBERGER, Raymond G. Behavior modification : principles and procedures. Fifth edition. Wadsworth: Cengage Learning, 2012. xxii, 554. ISBN 9781111306120.
  • SPELTZ, M. L., SHIMAMURA, J. W., McREYNOLDS, W. T., 1982. Procedural variations in group contingencies: Effects on children's academic and social behaviors. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 15, pp. 533-544.
  • MANN, R. A., 1972. The behavior-therapeutic use of contingency contracting to control an adult behavior problem: Weight control. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 5, pp. 99-109.
  • McGEE, G. G., ALMEIDA, M. C., SULZER- AZAROFF, B., FELDMAN, R. S., 1992. Promoting reciprocal interactions via peer incidental teaching. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 25, pp. 117-126.
  • DURAND, V. M., CARR, E. G., 1991. Functional communication training to reduce challenging behavior: Maintenance and application in new settings. In: Journal of Applied Behavior Analysis. Vol. 24, no. 2, pp. 251- 264.
  • CRAIG. A. R., 2010. Self-Administered Behavior Modification to Reduce Nail Biting: Incorporating Simple Technology to Ensure Treatment Integrity. In: Behavior Analysis in Practice, Vol. 3, pp. 38-41.
  • SWITZER, E. B., DEAL, T. E., BAILEY, J. S., 1977. The reduction of stealing in second graders using a group contingency. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 10, pp. 267-272.
  • LIBBY, M.E., WEISS, J.S., AHEARN, W.H., 2008. A Comparison of Most- to-Least and Least-to- Most Prompting on the Acquisition of Solitary Play Skills. In: Behavior Analysis in Practice, Vol. 1, pp. 37-43.
  • CHANDLER, L. K., LUBECK, R. C., FOWLER, S. A., 1992. Generalization and maintenance of preschool children's social skills: A critical review and analysis. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 25, pp. 415-428.
  • CHRISTIAN, L., POLING, A., 1997. Using self-management procedures to improve the productivity of adults with developmental disabilities in a competitive employment setting. Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 30, pp. 169-172.
  • HALL, G., SUNDBERG, M. L., 1987. Teaching Mands by Manipulating Conditioned Establishing Operations. In: The Analysis of Verbal Behavior, Vol. 5, pp. 41–53.
  • ROSALES, R., REHFELDT, R., 2007. Contriving transitive conditioned establishing operations to establish derived manding skills in adults with severe developmental disabilities. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 40, pp. 105-121.
  • MICHAEL, J. L., 2004. Concepts & Principles of Behavior Analysis. Kalamazoo, MI: Association for Behavior Analysis International. ISBN: 0- 235868-51-8.
  • SUNDBERG, M.L., MICHAEL, J., 2001. The Benefits of Skinner’s Analysis of Verbal Behavior for Children with Autism. In: Behavior Modification, Vol. 25, pp. 698-724.
  • CUVO, A. J., LEAF, R. B., BORAKOVE, L. S., 1978. Teaching janitorial skills to the mentally retarded: Acquisition, generalization, and maintenance. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 11, pp. 345- 355.
  • BARTON, E. J., ASCIONE, F. R., 1979. Sharing in preschool children: Facilitation, stimulus generalization, response generalization, and maintenance. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 12, pp. 417- 430.
  • TAYLOR, B.A., FISHER, J., 2010. Three Important Things to Consider When Starting Intervention for a Child Diagnosed With Autism. In: Behavior Analysis in Practice, Vol. 3, pp. 52-53.
  • BRIESCH, A. M., CHAFOULEAS, S. M., 2009. Review and Analysis of Literature on Self-Management Interventions to Promote Appropriate Classroom Behaviors (1988–2008). School Psychology Quarterly, Vol. 24, pp. 106-118.
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2025.