PdF:IVc308 Etický kodex, disciplinární po - Informace o předmětu
IVc308 Etický kodex, disciplinární postupy a profesní příprava
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/2.5. 30 hodin. 14 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
PaedDr. Lucia Mikurčíková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IVc308/01: So 19. 2. 9:00–17:50 učebna 20, Pá 18. 3. 9:00–17:50 učebna 34, So 19. 3. 9:00–17:50 učebna 42, Z. Maštenová, L. Mikurčíková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná behaviorální analýza (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje a prohlubuje obsah předmětu Úvod do etického a profesního chování v behaviorální analýze a je zaměřen na detailní rozbor pravidel etického a zodpovědného chování behaviorálních analytiků, jenž jsou definované v tzv. Etickém kodexu pro behaviorální analytiky (Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts). Uchazeči se podrobně seznámí se způsoby rozhodování, které chování pacienta/klienta může podléhat behaviorální intervenci, a které naopak intervenci podléhat nesmí. Předmět se zaměří také na zodpovědné chování behaviorálního analytika vůči pacientům/klientům, zákonným zástupcům, rodině, ostatním profesionálům a společnosti jako celku. Kurz je zaměřený na etickou zodpovědnost vůči klientům, kolegům a společnosti a profesionální kodex behaviorálního analytika. Jeden výukový blok bude věnován vztahu behaviorálního analytika k výzkumu.
- Výstupy z učení
- Absolventi předmětu znají podrobně etické standardy nelékařských zdravotnických povolání a etický kodex behaviorálních analytiků (Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts). Dokáží vysvětlit co je obsahem zodpovědného chování behaviorálního analytika a asistenta behaviorálního analytika vůči pacientům/klientům a ostatním zainteresovaným osobám. Znají komplexně práva pacientů a povinnosti zdravotnického personálu. Dokáží popsat a reflektovat situace, kdy může dojít k porušení etických pravidel, a dokáží navrhnout způsob řešení etického nebo profesního konfliktu. Dokáží vyhodnotit etickou stránku konsekvencí při zahájení individuálního behaviorálního programu, etické aspekty měření a volby experimentálního designu, možnost konfliktů rolí a pozic při spolupráci s klientem/pacientem, jeho rodinou a ostatními profesionály. Rozpoznají a vyhodnotí, zda je program behaviorální změny v souladu s nejlepšími zájmy jedince, jeho rodiny a komunity.
- Osnova
- behaviorální analytici jako supervizoři
- etická odpovědnost behaviorálního analytika vůči profesi behaviorální analýzy
- etická odpovědnost behaviorálního analytika vůči kolegům
- veřejná prohlášení
- behaviorální analytik a výzkum
- etická odpovědnost vůči BACB
- Literatura
- povinná literatura
- COOPER, John O. Applied Behavior Analysis. Upper Saddle River: Pearson/Merrill Prentice Hall, 2007, 770 s. ISBN 9780131293274. info
- neurčeno
- Littleton, CO: Behavior Analyst Certification Board. Dostupné z https://www.bacb.com/wp-content/uploads/BACB-Compliance-Code-english_190318.pdf
- Soubor profesních a etických zásad pro behaviorální analytiky. (2014). Littleton, CO: Behavior Analyst Certification Board. Dostupné z https://csaba.cz/wp-content/uploads/2019/03/160925-compliance-code-czech.pdf
- Bailey, J., & Burch, M. (2016). Ethics for Behavior Analysts (3rd Ed). Routledge.
- Bailey, J. (2006). How to Think Like a Behavior Analyst: Understanding the Science That Can Change Your Life. Routledge.
- Výukové metody
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/IVc308