IVc308 Etický kodex, disciplinární postupy a profesní příprava

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/2.5. 30 hodin. 14 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
PaedDr. Lucia Mikurčíková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje a prohlubuje obsah předmětu Úvod do etického a profesního chování v behaviorální analýze a je zaměřen na detailní rozbor pravidel etického a zodpovědného chování behaviorálních analytiků, jenž jsou definované v tzv. Etickém kodexu pro behaviorální analytiky (Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts). Uchazeči se podrobně seznámí se způsoby rozhodování, které chování pacienta/klienta může podléhat behaviorální intervenci, a které naopak intervenci podléhat nesmí. Předmět se zaměří také na zodpovědné chování behaviorálního analytika vůči pacientům/klientům, zákonným zástupcům, rodině, ostatním profesionálům a společnosti jako celku. Kurz je zaměřený na etickou zodpovědnost vůči klientům, kolegům a společnosti a profesionální kodex behaviorálního analytika. Jeden výukový blok bude věnován vztahu behaviorálního analytika k výzkumu.
Výstupy z učení
Absolventi předmětu znají podrobně etické standardy nelékařských zdravotnických povolání a etický kodex behaviorálních analytiků (Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts). Dokáží vysvětlit co je obsahem zodpovědného chování behaviorálního analytika a asistenta behaviorálního analytika vůči pacientům/klientům a ostatním zainteresovaným osobám. Znají komplexně práva pacientů a povinnosti zdravotnického personálu. Dokáží popsat a reflektovat situace, kdy může dojít k porušení etických pravidel, a dokáží navrhnout způsob řešení etického nebo profesního konfliktu. Dokáží vyhodnotit etickou stránku konsekvencí při zahájení individuálního behaviorálního programu, etické aspekty měření a volby experimentálního designu, možnost konfliktů rolí a pozic při spolupráci s klientem/pacientem, jeho rodinou a ostatními profesionály. Rozpoznají a vyhodnotí, zda je program behaviorální změny v souladu s nejlepšími zájmy jedince, jeho rodiny a komunity.
Osnova
  • behaviorální analytici jako supervizoři
  • etická odpovědnost behaviorálního analytika vůči profesi behaviorální analýzy
  • etická odpovědnost behaviorálního analytika vůči kolegům
  • veřejná prohlášení
  • behaviorální analytik a výzkum
  • etická odpovědnost vůči BACB
Literatura
    povinná literatura
  • COOPER, John O. Applied Behavior Analysis. Upper Saddle River: Pearson/Merrill Prentice Hall, 2007, 770 s. ISBN 9780131293274. info
    neurčeno
  • Littleton, CO: Behavior Analyst Certification Board. Dostupné z https://www.bacb.com/wp-content/uploads/BACB-Compliance-Code-english_190318.pdf
  • Soubor profesních a etických zásad pro behaviorální analytiky. (2014). Littleton, CO: Behavior Analyst Certification Board. Dostupné z https://csaba.cz/wp-content/uploads/2019/03/160925-compliance-code-czech.pdf
  • Bailey, J., & Burch, M. (2016). Ethics for Behavior Analysts (3rd Ed). Routledge.
  • Bailey, J. (2006). How to Think Like a Behavior Analyst: Understanding the Science That Can Change Your Life. Routledge.
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/IVc308