SOk741 Terénní a komunitní sociální práce

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Margita Michaelová (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk741/01: So 26. 2. 9:00–12:50 učebna 21, Pá 18. 3. 15:00–18:50 učebna 21, So 14. 5. 14:00–16:50 učebna 21, L. Gulová, M. Michaelová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základem výkladu tohoto předmětu jsou teoretické a praktická východiska terénní a komunitní sociální práce. Předmět popisuje jejích metody a nástroje, které účinně napomáhají řešit sociální problémy u sociálně zněvýhodněných skupin obyvatelstva. Předmět představuje teorie, sociální jevy a odborní pojmy sociální práce a sociální pedagogiky. Dále se zabývá výkonem sociální činnosti v sociálních službách v profesích terénního sociálního pracovníka, sociálního pedagoga, zdravotnického pracovníka apod., a okruhy jejich činnosti. Legislativa, ekonomika (fundraising), plánování, hodnocení a supervize jsou témata z oblasti poskytovaní sociálních služeb v ČR, které také naplňují obsahovou stránku předmětu. Důraz je kladen na významné mezioborové propojení sociální práce a sociální pedagogiky a zastává komplexní pohled na využití terénní a komunitní sociální práce v edukaci sociálně zněvýhodněných skupin. Součástí výuky budou také diskuse s odborníky z oblasti terénní a komunitní sociální práce.
Výstupy z učení
Student si osvojí etické zásady terénní sociální práce a etický kodex sociálního pracovníka v kontextu případové studie, dále zpracovat projektovou žádost zaměřená na prevenci/řešení gamblingu u mladistvých žijících v sociálně vyloučené lokalitě a zpracovat tři kazuistiky sociálního případu z oblasti praxe terénní sociální práce. Návrhy dalších řešení sociálního problému, případné doporučení jiných odborníků (psychologa, sociálního pedagoga, právníka a pod).
Osnova
  • 1. Historie terénní a komunitní sociální práce u nás a v zahraničí. Sociální práce jako pomáhající profese. 2. Současná krize sociálního státu. Mechanismy a aktéři sociální práce v sociálních službách (standardy kvality sociálních služeb). 3. Teorie a definice sociálního vyloučení v ČR a v zahraničí. Obyvatele ohroženi sociálním vyloučením, jejich vzorce a strategie chování. 4. Etnické menšiny, cizinci ve spektru terénní a komunitní sociální práce. 5. Romové žijící v sociálně vyloučených lokalitách jako cílová skupina terénní a komunitní práce. 6. Teorie, principy a definice terénní sociální práce. 7. Profesní předpoklady, kompetence a osobnostní črty sociálního pracovníka, při výkonu terénní sociální práce. Etika terénní sociální práce. Vzdělávání a supervize. 8. Struktura přímé práce s cílovými skupinami. Sociální práce s jednotlivcem, rodinou, komunitou. 9. Děti a mládež ohrožené sociálně patologicky jevy. Terénní práce a prevence kriminality a závislostí u rizikových skupin (streetwork). 10. Rizikové situace při přímé práci s cílovými skupinami a jak je řešit. 11. Teorie, pojmy, definice a cílové skupiny komunitní sociální práce. 12. Struktura práce sociálního pracovníka s komunitou, jeho profesní předpoklady a kompetence. Swot analýza komunity. Projektová činnost, fundraising, síťování. 13. Sociálně pedagogická aktivizace jednotlivců, rodin s dětmi a komunit žijící v sociálně vyloučených lokalitách. Příklady dobré praxe. 14. Organizační, ekonomické a odborní aspekty komunitní sociální práce. Komunitní plánování sociálních služeb jako nástroj efektivní sociální politiky státu.
Literatura
  • ŠŤASTNÁ, Jaroslava. Když se řekne komunitní práce. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016, 122 stran. ISBN 9788024633565. URL info
  • KUBALČÍKOVÁ, Kateřina. Komunitní práce jako součást role sociálních pracovníků na obcích: možnosti a limity. In Perspektivy komunitní sociální práce v ČR. Olomouc, 16.9. 2016, Caritas. 2016. info
  • GULOVÁ, Lenka. Sociální práce (Pro pedagogické obory). 1. vyd. Praha: Nakladatelství Grada Publishing, a.s., 2011, 208 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3379-1. info
  • GOJOVÁ, Alice. Teorie a modely komunitní práce. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006, 115 s. ISBN 8073681544. info
  • RÁKOCZYOVÁ, Miroslava. Komunitní práce jako jeden z nástrojů řešení problému sociální exkluze. Sociální práce. Brno: ASVSP, 2003, roč. 2, č. 1, s. 69 - 82. ISSN 1213-624. info
  • VORLÍČKOVÁ, Lenka. Komunitní práce s romskými dětmi a mládeží (návrh výzkumu). Edited by Kateřina Kubalčíková. Brno, 2003, 43 l. info
Výukové metody
seminář, cvičení
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2025.