PdF:SP2713 Sekundární poruchy komunikace - Informace o předmětu
SP2713 Sekundární poruchy komunikace
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Dezort, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2713/Kombi01: Pá 1. 4. 8:00–13:50 učebna 54, Pá 6. 5. 8:00–13:50 učebna 52, J. Dezort
SP2713/01: každé sudé pondělí 16:00–19:50 učebna 51, J. Dezort - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, N-LOG) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s problematikou narušené komunikační schopnosti u jednotlivých druhů zdravotního postižení, Na konci předmětu bude student/ka znát etiologické modely symptomatických poruch řeči, jejich klasifikaci, bude podrobně seznamován s projevy narušené komunikační schopnosti s ohledem na jazykové roviny. Předmět tak odráží aktuální pojetí logopedické intervence zaměřené na všechny cílové skupiny z hlediska věku i zdravotního postižení.
- Výstupy z učení
- • orientace v jednotlivých formách narušené komunikační schopnosti u osob se zdravotním postižením;
• orientace ve specificích logopedické intervence;
• schopnost tvořit materiál k rozvoji komunikační schopnosti osob s různými druhy zdravotního postižení. - Osnova
- • Vývoj řeči a jazykových schopností
- • Symptomatické poruchy řeči
- • Modely vzniku a klasifikace symptomatických poruch řeči
- • Osoby s poruchami hybnosti, psychomotorický vývoj dítěte, mozková obrna
- • Vývoj řeči u dětí s mozkovou obrnou, logopedická intervence, moderní terapie na základě reflexnosti
- • Osoby s těžkým zrakovým postižením, specifika logopedické intervence
- • Narušená komunikační schopnost u osob s mentálním postižením, faktory ovlivňující vývoj řeči a jazyka u dětí s mentálním postižením
- • Specifika logopedické intervence u osob s mentálním postižením
- • Narušená komunikační schopnost u osob se schizofrenií, specifika logopedické intervence
- • Narušená komunikační schopnost u osob s kombinovaným postižením
- • Komunikační schopnost u dětí s AD(H)D
- • Logopedická intervence u dospělých osob se sekundární poruchou komunikace
- Literatura
- povinná literatura
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011, 190 s. ISBN 9788073679774. info
- doporučená literatura
- KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 210 s. ISBN 978-80-210-7339-5. info
- KANNENGIESER, Simone. Sprachentwicklungsstörungen : Grundlagen, Diagnostik und Therapie. 2., aktualisierte und erweit. München: Elsevier, Urban & Fischer, 2012, x, 477. ISBN 9783437483516. info
- MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
- neurčeno
- KLENKOVÁ, Jiřina. Symptomatické poruchy řeči. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 45-57. ISBN 80-85931-51-6. info
- Výukové metody
- seminář, diskuze, skupinová práce
- Metody hodnocení
- předmět ukončen kolokviem, požadavkem splnění je zpracování seminární práce a splnění závěrečného testu (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75 % správných odpovědí)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SP2713