SP2713 Sekundární poruchy komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Dezort, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2713/Kombi01: So 18. 2. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 21. 4. 8:00–13:50 učebna 57, J. Dezort
SP2713/01: každé sudé pondělí 16:00–19:50 učebna 60, J. Dezort
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s problematikou narušené komunikační schopnosti u jednotlivých druhů zdravotního postižení, Na konci předmětu bude student/ka znát etiologické modely symptomatických poruch řeči, jejich klasifikaci, bude podrobně seznamován s projevy narušené komunikační schopnosti s ohledem na jazykové roviny. Předmět tak odráží aktuální pojetí logopedické intervence zaměřené na všechny cílové skupiny z hlediska věku i zdravotního postižení.
Výstupy z učení
• orientace v jednotlivých formách narušené komunikační schopnosti u osob se zdravotním postižením;
• orientace ve specificích logopedické intervence;
• schopnost tvořit materiál k rozvoji komunikační schopnosti osob s různými druhy zdravotního postižení.
Osnova
  • • Vývoj řeči a jazykových schopností
  • • Symptomatické poruchy řeči
  • • Modely vzniku a klasifikace symptomatických poruch řeči
  • • Osoby s poruchami hybnosti, psychomotorický vývoj dítěte, mozková obrna
  • • Vývoj řeči u dětí s mozkovou obrnou, logopedická intervence, moderní terapie na základě reflexnosti
  • • Osoby s těžkým zrakovým postižením, specifika logopedické intervence
  • • Narušená komunikační schopnost u osob s mentálním postižením, faktory ovlivňující vývoj řeči a jazyka u dětí s mentálním postižením
  • • Specifika logopedické intervence u osob s mentálním postižením
  • • Narušená komunikační schopnost u osob se schizofrenií, specifika logopedické intervence
  • • Narušená komunikační schopnost u osob s kombinovaným postižením
  • • Komunikační schopnost u dětí s AD(H)D
  • • Logopedická intervence u dospělých osob se sekundární poruchou komunikace
Literatura
    povinná literatura
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011, 190 s. ISBN 9788073679774. info
    doporučená literatura
  • KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 210 s. ISBN 978-80-210-7339-5. info
  • KANNENGIESER, Simone. Sprachentwicklungsstörungen : Grundlagen, Diagnostik und Therapie. 2., aktualisierte und erweit. München: Elsevier, Urban & Fischer, 2012, x, 477. ISBN 9783437483516. info
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
    neurčeno
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Symptomatické poruchy řeči. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 45-57. ISBN 80-85931-51-6. info
Výukové metody
seminář, diskuze, skupinová práce
Metody hodnocení
předmět ukončen kolokviem, požadavkem splnění je zpracování seminární práce a splnění závěrečného testu (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75 % správných odpovědí)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.