PdF:SP3009 Patopsychologie 1 - Informace o předmětu
SP3009 Patopsychologie 1
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3009/Kombi01: So 2. 4. 14:00–19:50 učebna 1, So 30. 4. 14:00–19:50 učebna 1, E. Řehulka
SP3009/Prez01: Čt 15:00–16:50 učebna 50, E. Řehulka - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (4)
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu je naučit studenta základní pojmy, kterými lze charakterizovat a popisovat psychologické fenomény, jež se vyvíjejí mimo normu, pochopit mechanismus vývoje psychických odchylek, zvládnout terminologii poruch jednotlivých psychických funkcí a pochopit psychologickou problematiku nemocných a zdravotně postižených, tak aby absolvent mohl aktivně komunikovat s odbornými psychology a lékaři.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu bude znát východiska a okolnosti interpretace psychopatologických jevů, zejména v sociálních souvislostech.
- Osnova
- • Předmět a význam patopsychologie. Vztah mezi patopsychologií a psychopatologií; patopsychologie v psychologii.
- • Příčiny duševních poruch. Dědičnost psychických vlastností a vlivy prostředí. Otázka normality.
- • Psychologie handicapu. Handicap a osobnost. Specifické rysy osobnosti postiženého jedince.
- • Poruchy psychických funkcí.
- • Poruchy kognitivních procesů. Poruchy vnímání.
- • Poruchy paměti. Poruchy myšlení. Poruchy řeči.
- • Poruchy emocí a motivace. Poruchy pudů. Poruchy vůle.
- • Poruchy vědomí a pozornosti. Kvantitativní poruchy vědomí. Kvalitativní poruchy vědomí. Poruchy pozornosti.
- • Psychologické vyšetření.
- Literatura
- povinná literatura
- PUGNEROVÁ, Michaela a Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. Praha: Grada, 2016, 293 stran. ISBN 9788024754529. URL info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 815 stran. ISBN 9788026206965. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 260 s. Spisy Pedagogické fakulty MU svazek č. 107. ISBN 978-80-210-4434-0. info
- doporučená literatura
- Taylor, M. A., Vaidya, N. A. (2009). Descriptive Psychopathology. The Signs and Symptoms of Behavioral Disorders. Cambridge University Press.
- Payk, Th. R. (2007): Psychopathologie. Vom Symptom zur Diagnose. 2. Auflage, Springer Berlin.
- OREL, Miroslav. Psychopatologie : nauka o nemocech duše. 2., aktualizované a doplně. Praha: Grada, 2016, 338 stran. ISBN 9788024755168. info
- ČEŠKOVÁ, Eva a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie : pro psychology a speciální pedagogy. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 317 s. ISBN 9788026202165. URL info
- Výukové metody
- přednášky
- Metody hodnocení
- Písemný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SP3009