PdF:SP3009 Patopsychologie 1 - Informace o předmětu
SP3009 Patopsychologie 1
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3009/Kombi01: So 9. 3. 8:00–13:50 učebna 35, So 16. 3. 8:00–13:50 učebna 35, V. Linhartová
SP3009/Prez01: Čt 15:00–16:50 učebna 35, V. Linhartová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu je naučit studující základní pojmy, kterými lze charakterizovat a popisovat psychologické fenomény, jež se vyvíjejí mimo normu, pochopit mechanismus vývoje psychických odchylek, zvládnout terminologii poruch jednotlivých psychických funkcí a pochopit psychologickou problematiku nemocných a zdravotně postižených, tak aby absolvent*ka mohl aktivně komunikovat s ostatními odborníky*cemi.
- Výstupy z učení
- Studující po absolvování předmětu bude znát východiska a okolnosti interpretace psychopatologických jevů, zejména v sociálních souvislostech.
- Osnova
- 1. Předmět a význam patopsychologie, patopsychologie v psychologii, vývoj od pojetí patopsychologického k funkčnímu pojetí a jinakosti
- 2. Norma a pojetí normy, otázka normality, postižení, jinakost, handicap, duševní onemocnění
- 3. Trendy a proměny terminologie, duševní zdraví jako kontinuum, jinakost jako součást kontinuua versus norma a patologie
- 4. Kvalita života lidí s jinakostí, zkušenost, plasticita a vrstevnatost odlišnosti, východiska pro inkluzivní společnost a vzdělávání
- 5. Příčiny duševních onemocnění, dědičnost psychických vlastností a vlivy prostředí, faktory vzniku postižení
- 6. Poruchy psychických funkcí
- 7. Poruchy kognitivních procesů
- 8. Poruchy vnímání
- 9. Poruchy paměti
- 10. Poruchy myšlení
- 11. Poruchy řeči
- 12. Poruchy emocí a motivace
- 13. Poruchy pudů
- 14. Poruchy vůle
- 15. Poruchy vědomí a pozornosti
- 16. Psychologie lidí s odlišností, odlišnosti psychologie osobnosti lidí s různými druhy postižení
- 17. Rodina dítěte s jinakostí
- 18. Sebevnímání a sebepojetí u lidí s jinakostí
- 19. Somatická nemoc jako psychologický problém, prožívání nemoci, psychosomatika
- 20. Důsledky smyslového postižení a NKS v komunikaci, chování a prožívání
- 21. Psychologické vyšetření, spolupráce psychologa, psychiatra a speciálního pedagoga
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 815 stran. ISBN 9788026206965. info
- doporučená literatura
- PUGNEROVÁ, Michaela a Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. Praha: Grada, 2016, 293 stran. ISBN 9788024754529. URL info
- Taylor, M. A., Vaidya, N. A. (2009). Descriptive Psychopathology. The Signs and Symptoms of Behavioral Disorders. Cambridge University Press.
- ČEŠKOVÁ, Eva a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie : pro psychology a speciální pedagogy. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 317 s. ISBN 9788026202165. URL info
- KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 9788073675660. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze, skupinová interaktivní práce, samostudium.
- Metody hodnocení
- Písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SP3009