PdF:SP3009 Patopsychologie 1 - Informace o předmětu
SP3009 Patopsychologie 1
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Poskytovatelé Specifické podpory výuky
- Zbyněk Cincibus (přepisovatel)
Tereza Přichystalová (zapisovatel) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3009/Kombi01: Pá 21. 2. 8:00–11:50 učebna 50, Pá 25. 4. 8:00–11:50 učebna 50, V. Linhartová
SP3009/Prez01: Po 12:00–13:50 učebna 50, V. Linhartová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu jsou: Porozumění duševnímu zdraví – vysvětlení základních pojmů a významu psychické pohody Prevence duševních onemocnění – rozpoznání varovných signálů Otevřená komunikace o duševním zdraví – odstranění stigmat a podpora vzájemné pomoci Rozvoj emoční inteligence – schopnost zvládat emoce, empatie a sociální dovednosti ve škole Rozvoj zvládání stresu a krizových situací – základní techniky relaxace, mindfulness, resilience v e školním prostředí
- Výstupy z učení
- Studující po absolvování předmětu: - zná psychologickou problematiku některých nejčastějších duševních onemocnění - je schopen odborné spolupráce v multioborovém týmu zahrnující lékaře, psychology a další odborníky - orientuje se v psychologických charakteristikách lidí s jinakostí a dokáže na ně adekvátně reagovat -znát východiska a okolnosti interpretace odlišností v psychických funkcích člověka, zejména jejich možné dopady v sociálních souvislostech.
- Osnova
- 1. Norma a pojetí normy, jinakost, handicap, postižení, duševní onemocnění
- 2. Trendy a proměny terminologie, duševní zdraví jako kontinuum, jinakost jako součást kontinuua versus norma a patologie
- 3. Kvalita života lidí s jinakostí, zkušenost a vrstevnatost odlišnosti, východiska pro inkluzivní společnost a vzdělávání
- 4. Sebevnímání a sebepojetí u lidí s jinakostí
- 5. Příčiny duševních onemocnění, dědičnost psychických vlastností a vlivy prostředí, faktory vzniku postižení
- 6. Poruchy psychických funkcí (základní přehled)
- 7. Rodina dítěte s jinakostí, dítě jako „pacient“
- 8. Somatická nemoc jako psychologický problém, prožívání nemoci, psychosomatika
- 9. Trendy v duševním zdraví a wellbeingu
- 10. Sebepéče, podpora duševního zdraví a wellbeingu, práce s emocemi
- 11. Neurodiverzita, neurodivergence
- 12. Úzkosti, panické ataky, školní fobie
- 13. Deprese, suicidum, sebepoškozování
- 14. Trauma, sy CAN
- 15. Poruchy příjmu potravy, aktuální trendy v závislostech
- 16. Oborová spolupráce speciálních pedagogů*žek (psychologie, psychiatrie), úvod do psychologických vyšetření v kontextu speciální pedagogiky
- Literatura
- doporučená literatura
- JURÍKOVÁ, Laura a Anna KÅGSTRÖM. Duševní zdraví ve škole : základy posilování psychické pohody žáků i učitelů. Vydání první. V Praze: Pasparta, 2023, 114 stran. ISBN 9788088429937. info
- Taylor, M. A., Vaidya, N. A. (2009). Descriptive Psychopathology. The Signs and Symptoms of Behavioral Disorders. Cambridge University Press.
- neurčeno
- VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 815 stran. ISBN 9788026206965. info
- KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 9788073675660. info
- Výukové metody
- Přednáška, skupinová interaktivní práce, samostudium.
- Metody hodnocení
- Písemný test, rešerše odborných zdrojů, peer to peer reflexe rešerše.
- Náhradní absolvování
- V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~běžné podobě. Závěrečný test je možné napsat online běžně s~ostatními, podmínky je studující schopen*a plnit distančně. Materiály a podrobné pokyny naleznete v~interaktivní osnově.
- Informace učitele
- Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu
A) zkouška – pı́semný test
B) včasné odevzdání dvou úkolů - rešerše a zpětné vazby (dle vlastní volby zvolenou) na práci kolegy/ně - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SP3009/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP3009