SP3009 Patopsychologie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Poskytovatelé Specifické podpory výuky
Zbyněk Cincibus (přepisovatel)
Tereza Přichystalová (zapisovatel)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3009/Kombi01: Pá 21. 2. 8:00–11:50 učebna 50, Pá 25. 4. 8:00–11:50 učebna 50, V. Linhartová
SP3009/Prez01: Po 12:00–13:50 učebna 50, V. Linhartová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíle předmětu jsou: Porozumění duševnímu zdraví – vysvětlení základních pojmů a významu psychické pohody Prevence duševních onemocnění – rozpoznání varovných signálů Otevřená komunikace o duševním zdraví – odstranění stigmat a podpora vzájemné pomoci Rozvoj emoční inteligence – schopnost zvládat emoce, empatie a sociální dovednosti ve škole Rozvoj zvládání stresu a krizových situací – základní techniky relaxace, mindfulness, resilience v e školním prostředí
Výstupy z učení
Studující po absolvování předmětu: - zná psychologickou problematiku některých nejčastějších duševních onemocnění - je schopen odborné spolupráce v multioborovém týmu zahrnující lékaře, psychology a další odborníky - orientuje se v psychologických charakteristikách lidí s jinakostí a dokáže na ně adekvátně reagovat -znát východiska a okolnosti interpretace odlišností v psychických funkcích člověka, zejména jejich možné dopady v sociálních souvislostech.
Osnova
  • 1. Norma a pojetí normy, jinakost, handicap, postižení, duševní onemocnění
  • 2. Trendy a proměny terminologie, duševní zdraví jako kontinuum, jinakost jako součást kontinuua versus norma a patologie
  • 3. Kvalita života lidí s jinakostí, zkušenost a vrstevnatost odlišnosti, východiska pro inkluzivní společnost a vzdělávání
  • 4. Sebevnímání a sebepojetí u lidí s jinakostí
  • 5. Příčiny duševních onemocnění, dědičnost psychických vlastností a vlivy prostředí, faktory vzniku postižení
  • 6. Poruchy psychických funkcí (základní přehled)
  • 7. Rodina dítěte s jinakostí, dítě jako „pacient“
  • 8. Somatická nemoc jako psychologický problém, prožívání nemoci, psychosomatika
  • 9. Trendy v duševním zdraví a wellbeingu
  • 10. Sebepéče, podpora duševního zdraví a wellbeingu, práce s emocemi
  • 11. Neurodiverzita, neurodivergence
  • 12. Úzkosti, panické ataky, školní fobie
  • 13. Deprese, suicidum, sebepoškozování
  • 14. Trauma, sy CAN
  • 15. Poruchy příjmu potravy, aktuální trendy v závislostech
  • 16. Oborová spolupráce speciálních pedagogů*žek (psychologie, psychiatrie), úvod do psychologických vyšetření v kontextu speciální pedagogiky
Literatura
    doporučená literatura
  • JURÍKOVÁ, Laura a Anna KÅGSTRÖM. Duševní zdraví ve škole : základy posilování psychické pohody žáků i učitelů. Vydání první. V Praze: Pasparta, 2023, 114 stran. ISBN 9788088429937. info
  • Taylor, M. A., Vaidya, N. A. (2009). Descriptive Psychopathology. The Signs and Symptoms of Behavioral Disorders. Cambridge University Press.
    neurčeno
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 815 stran. ISBN 9788026206965. info
  • KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 9788073675660. info
Výukové metody
Přednáška, skupinová interaktivní práce, samostudium.
Metody hodnocení
Písemný test, rešerše odborných zdrojů, peer to peer reflexe rešerše.
Náhradní absolvování
V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~běžné podobě. Závěrečný test je možné napsat online běžně s~ostatními, podmínky je studující schopen*a plnit distančně. Materiály a podrobné pokyny naleznete v~interaktivní osnově.
Informace učitele
Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu
A) zkouška – pı́semný test


B) včasné odevzdání dvou úkolů - rešerše a zpětné vazby (dle vlastní volby zvolenou) na práci kolegy/ně

Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SP3009/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP3009