PdF:XPPp04 Průběžná pedagogická praxe - Informace o předmětu
XPPp04 Průběžná pedagogická praxe
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/1/2. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Štěpánková (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XPPp04/01: St 8:00–10:50 MŠ; a Út 15. 2. 12:00–15:50 učebna 39, Út 29. 3. 12:00–15:50 učebna 39, Út 10. 5. 12:00–15:50 učebna 39, L. Štěpánková
XPPp04/02: Čt 8:00–10:50 MŠ; a Út 15. 2. 12:00–15:50 učebna 34, Út 29. 3. 12:00–15:50 učebna 34, Út 10. 5. 12:00–15:50 učebna 34, L. Štěpánková, I. Žaloudíková - Předpoklady
- XPPp02 Vstupní pedagogická praxe
MSBP_XPPp02 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem praxe je seznámit studenty se specifiky pedagogické komunikace a rozvíjet jejich dovednost reflektovat konkrétní pedagogické situace ve vztahu k vlastnostem/kvalitám pedagogické komunikace i ve vztahu k jednotlivým aktérům pedagogické komunikace.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: • charakterizovat různé komunikační styly, identifikovat efektivní a neefektivní komunikaci; • analyzovat svoje komunikační dovednosti a vytvořit plán rozvoje svých komunikačních dovedností; • porozumět a vysvětlit způsoby komunikace učitelky s dětmi; • interpretovat interakce učitelky s dětmi; • reflektovat kvalitu vlastních komunikačních dovedností.
- Osnova
- Praxe probíhá dvě hodiny týdně ve vybrané fakultní mateřské škole pod vedením provázející učitelky, která je vycvičena v mentorských dovednostech. Tato učitelka provází studenta po dobu tří semestrů a cíleně buduje prostřednictvím reflexe profesní myšlení studentů. Praxe je doplněna reflektivními semináři, které jsou realizovány blokově 3x v semestru za účasti pedagoga a psychologa z řad vysokoškolských učitelů. Na konci semestru proběhne v jednotlivých fakultních MŠ sebe/hodnocení za účasti studentů, provázejících učitelů a interního mentora.
- Literatura
- povinná literatura
- SYSLOVÁ, Zora a Lucie CHALOUPKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 77 s. ISBN 978-80-210-7885-7. URL info
- KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005, 282 s. ISBN 8090187366. info
- doporučená literatura
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 8071784060. info
- Výukové metody
- hospitace v mateřské škole, reflektivní semináře.
- Metody hodnocení
- Sebe/hodnocení za účasti studentů, provázejících učitelů a interního mentora. Následně student, provázející učitel a interní mentor zhodnotí průběh praxe písemně na formuláři "Hodnotící list".
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/XPPp04