ZeC004 Didaktika geografie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
12 hod. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zprostředkovat přehled o tom, jaká témata se na základních školách v zeměpisu probírají a jakým způsobem je zeměpisné učivo řazeno v jednotlivých ročnících základní školy.
Výstupy z učení
Výstupy: Student... • - Pojmenuje specifika zeměpisu jako vyučovacího předmětu. • - Charakterizuje zařazení zeměpisu v kurikulu základní školy. • - Analyzuje a zhodnotí, jak je implementováno učivo dílčích geografických disciplín vzhledem k očekávaným výstupům v kurikulu základní školy. • - Analyzuje a zhodnotí současné státní a školní dokumenty, které se vztahují k zeměpisnému kurikulu základní školy. • - Popíše různé modely výstavby kurikula na jednotlivých stupních škol. • - Charakterizuje a na příkladech vysvětlí moderní trendy ve výuce zeměpisu.
Osnova
  • - Postavení zeměpisu na hranici přírodních a společenských věd. • - Geografie a zeměpis, vztah vědního oboru a vyučovacího předmětu ve škole. • - Řazení a návaznosti zeměpisného učiva na jednotlivých stupních škol. • - Nové trendy v geografii a výuce zeměpisu. • - Bílá kniha, RVP, ŠVP.
Literatura
    povinná literatura
  • MARADA,M., ŘEZNÍČKOVÁ. D., a kol. Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika. https://www.egeografie.cz/. povinná literatura
  • KNECHT, Petr a Eduard HOFMANN. K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech. Informace České geografické společnosti, Praha: Česká geografická společnost, 2013, roč. 32, č. 2, s. 13-25. ISSN 1213-1075.
    doporučená literatura
  • JANÍK, Tomáš a Iva STUCHLÍKOVÁ. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 2010, roč. 1, č. 1, s. 5-32. ISSN 1804-7106.
Výukové metody
Individuální, párová a skupinová práce s odbornými informačními zdroji. Prezentace výsledků individuální/párové/skupinové práce na semináři.
Metody hodnocení
Vypracování zadaných cvičení, včasné odevzdání a jejich schválení vyučujícím předmětu.
Informace učitele
Informace a literatura jsou průběžně doplňovány v učebních materiálech v IS MUNI.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.