XTVk26 Tělesná výchova a výchova ke zdraví v předškolním vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Iva Kouřilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XTVk26/01: Pá 17. 3. 12:00–15:50 učebna 34, Pá 31. 3. 16:00–19:50 učebna 34, I. Kouřilová, V. Mužík
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Je potřeba mít splněný předmět MSBP_VKZ
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student si osvojí aplikace teoretických poznatků z tělesné výchovy a výchovy do vzdělávací praxe mateřských škol. Dokáže sestavovat týdenní i dlouhodobé tematické plány pro předškolní vzdělávání s odpovídajícím začleněním tělesné výchovy a výchovy ke zdraví.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen koncipovat tematické plány pro předškolní vzdělávání a tyto plány realizovat v praxi.
Osnova
  • 1. Didaktická aplikace teoretických poznatků z tělesné výchovy do praxe mateřských škol. 2. Didaktická aplikace teoretických poznatků z výchovy ke zdraví do praxe mateřských škol. 3. – 6. Příprava a koncipování tematických plánů pro předškolní vzdělávání s odpovídajícím začleněním tělesné výchovy a výchovy ke zdraví. 7. – 12. Komentované reflexe a sebereflexe prezentovaných tematických plánů a jejich revize.
Literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-7290-005-6.
  • Smolíková, K. (2006). Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
  • Smolíková, K. (2006). Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
  • MUŽÍK, Vladislav, Hana ŠERÁKOVÁ a Hana JANOŠKOVÁ. Abeceda pohybové aktivity dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. Elportál. ISBN 978-80-210-9405-5. URL URL URL info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ, Zora SYSLOVÁ, Jana HAVLOVÁ, Iva LACINOVÁ, Nina PETRASOVÁ a Ludmila ŠPRACHTOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2008, 223 s. ISBN 978-80-7367-487-8. info
Výukové metody
Pravidelná semestrální výuka. Teoretická příprava. Reflexe a sebereflexe prezentovaných tematických plánů a výukových projektů s jejich revizí.
Metody hodnocení
Reflexe a sebereflexe integrovaného výukového projektu na týdenní výukový blok zaměřený na možnosti pohybových aktivit, vycházející z aktuálního pojetí předškolního vzdělávání.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.