ASPG_006 Školní psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
12/0/0. 12. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Kremserová (přednášející)
Garance
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Na konci kurzu bude student schopen porozumět sociálnímu klimatu ve třídě; na základě nabytých znalostí lépe zvládne komunikovat s jednotlivými žáky, jejich rodiči i učitelem. Porozumí skupinovým procesům, které se v třídních kolektivech odehrávají.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Důraz bude kladen především na vzájemnou interakci a komunikaci učitel – asistent pedagoga. Bude se orientovat ve specifických nárocích žáků (SPU, poruchy hyperaktivity, autistické projevy apod.).
Výstupy z učení
Porozumí kompetencím asistenta pedagoga při předcházení a řešení problémů ve školní třídě. Seznámí se s principy motivace ve vzdělávání.
Osnova
  • Motivace jako klíčový proces vzdělávacího procesu, jak může asistent pedagoga podpořit motivaci žáka. Možnosti mediace mezi školou, rodinou a žáky. Podpora kooperace mezi žáky a vytváření inkluzivního prostředí třídy z pohledu školní psychologie. Úvod do systému hodnocení žákovské práce a chování žáka. Základy psychohygieny učení. Základ techniky cíleného pozorování zaměřené na potřeby žáka a základní techniky pedagogické diagnostiky. Systém péče o žáka (působení a možnosti školy, školských poradenských zařízení, léčebné péče, sociálních služeb, krizové intervence, nestátních neziskových zařízení). Spolupráce škol a školských poradenských zařízení z pracovníky pomáhajících profesí a s Policií ČR.
Literatura
  • ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 230 stran. ISBN 9788026203681. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
Zakončení předmětu bude formou písemného testu.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024.