ASPG_006 Školní psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
12/0/0. 12. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Kremserová (přednášející)
Garance
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 27. 9. 14:00–15:50 učebna 24, So 5. 10. 16:00–18:50 učebna 24, So 19. 10. 16:00–18:50 učebna 24, Pá 25. 10. 9:00–12:50 učebna 60
Předpoklady
Na konci kurzu bude student schopen porozumět sociálnímu klimatu ve třídě; na základě nabytých znalostí lépe zvládne komunikovat s jednotlivými žáky, jejich rodiči i učitelem. Porozumí skupinovým procesům, které se v třídních kolektivech odehrávají.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude účastník schopen porozumět sociálnímu klimatu ve třídě; na základě nabytých znalostí lépe zvládne komunikovat s jednotlivými žáky, jejich rodiči i učitelem. Porozumí skupinovým procesům, které se v třídních kolektivech odehrávají. Důraz bude kladen především na vzájemnou interakci a komunikaci učitel – asistent pedagoga. Bude se orientovat ve specifických nárocích žáků (SPU, poruchy hyperaktivity, autistické projevy apod.). Porozumí kompetencím asistenta pedagoga při předcházení a řešení problémů ve školní třídě. Seznámí se s principy motivace ve vzdělávání.
Výstupy z učení
Porozumí kompetencím asistenta pedagoga při předcházení a řešení problémů ve školní třídě. Seznámí se s principy motivace ve vzdělávání.
Osnova
  • ● Motivace jako klíčový proces vzdělávacího procesu, jak může asistent pedagoga podpořit motivaci žáka. ● Možnosti mediace mezi školou, rodinou a žáky ● Podpora kooperace mezi žáky a vytváření inkluzivního prostředí třídy z pohledu školní psychologie ● Obecně sociálně-psychologické profesní dovednosti pedagoga; sebepoznávání, sebereflexe a poznávání druhých ● Úvod do systému hodnocení žákovské práce a chování žáka; konflikty a jejich zvládání, zpětná vazba ● Základy psychohygieny učení ● Základ techniky cíleného pozorování zaměřené na potřeby žáka a základní techniky pedagogické diagnostiky ● Systém péče o žáka (působení a možnosti školy, školských poradenských zařízení, léčebné péče, sociálních služeb, krizové intervence, nestátních neziskových zařízení) ● Spolupráce škol a školských poradenských zařízení z pracovníky pomáhajících profesí a s Policií ČR
Literatura
    doporučená literatura
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
    neurčeno
  • ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 230 stran. ISBN 9788026203681. info
Výukové metody
Přednáškové bloky, zakončení předmětu formou písemného testu.
Metody hodnocení
Zakončení předmětu bude formou písemného testu.
Náhradní absolvování
-
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/ASPG_006