PdF:IPP05 Pedagogicko-psychologická prax - Informace o předmětu
IPP05 Pedagogicko-psychologická praxe
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/1/2. 4 konzultace a 8 hodin praxe v ZŠ za semestr v KS. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Sklepníková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IPP05/KombiSem01: Pá 8. 3. 12:00–13:50 učebna 37, Pá 10. 5. 10:00–11:50 učebna 22, V. Rodová, J. Sklepníková
IPP05/KombiSem02: Pá 8. 3. 12:00–13:50 učebna 42, Pá 10. 5. 10:00–11:50 učebna 41, V. Rodová, J. Sklepníková
IPP05/PrezSem01: St 28. 2. 16:00–17:50 učebna 39, St 10. 4. 16:00–17:50 učebna 39, St 24. 4. 16:00–17:50 učebna 39, V. Rodová, J. Sklepníková
IPP05/PrezSem02: St 28. 2. 16:00–17:50 učebna 42, St 10. 4. 16:00–17:50 učebna 42, St 24. 4. 16:00–17:50 učebna 42, V. Rodová, J. Sklepníková
IPP05/PrezSem03: St 28. 2. 18:00–19:50 učebna 39, St 10. 4. 18:00–19:50 učebna 39, St 24. 4. 18:00–19:50 učebna 39, V. Rodová, J. Sklepníková
IPP05/PrezSem04: St 28. 2. 18:00–19:50 učebna 42, St 10. 4. 18:00–19:50 učebna 42, St 24. 4. 18:00–19:50 učebna 42, V. Rodová, J. Sklepníková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15) (2)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje studentům prostor k získání náhledu na vlastní interakční dovednosti, podporuje jejich tvořivost, osobnostní a sociální rozvoj. Studenti pozorují edukační realitu jako zdroj utváření profesního vidění a sebereflexe. Cílem kurzu je seznámit se s konceptem efektivní komunikace, pracovat s profesním portfoliem a uvědomit si své silné i slabé stránky. Praxe probíhá na základních školách dle vlastního výběru. Na praxi navazují semináře, kde studenti řeší konkrétní úkoly a reflektují zážitky z praxe, které zasazují je do teoretického kontextu sociální psychologie.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: rozpoznat efektivní komunikaci; diagnostikovat své individuální charakteristiky; vytvářet své profesní portfolio; znát silné stránky své osobnosti a rozvíjet je.
- Osnova
- Moje silné stránky Znaky efektivní komunikace Profesní portfolio Reflexe praxe, rozvoj profesního vidění
- Literatura
- povinná literatura
- Slezáčková, A. (2010). Silné stránky charakteru a ctnosti. In Blatný, M. et al., Psychologie osobnosti. Praha: Grada.
- Blatný, M. (2010). Sebepojetí z pohledu sociálně-kognitivní psychologie. In Blatný a kol. Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada.
- Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Edited by Eva Machková. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 187 stran. ISBN 9788026203742. info
- doporučená literatura
- Valenta, J. (2000). Učit se být. Praha: Agentura Strom.
- Way, B. (2014). Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku a ARTAMA.
- Tomková, A. & Marušák, R. & Provazník, J. (2012). Spolupráce dětí 1. a 2. stupně ZŠ při rozvoji čtenářské gramotnosti. Praha: PedF UK.
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Václav MERTIN. Hry pomáhají s problémy : hry a hrátky pro rodiče a dítě. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200536. info
- MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy : využití metod a technik. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 126 s. ISBN 9788073674724. info
- CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
- neurčeno
- Slezáčková, A. (2012). Pozitivní psychologie. Praha: Grada.
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 195 stran. ISBN 9788026209782. info
- HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život : sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995, 146 s. ISBN 8071780421. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život : sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 174 s. ISBN 8085282798. info
- Výukové metody
- Diskuze, skupinová práce, přednáška, domácí práce
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích a na praxi v základních školách, plnění zadaných úkolů, vedení pedagogického deníku, hodnocení studenta na pedagogicko-psychologické praxi, vedení profesního portfolia.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/IPP05