PdF:SODC006 Research Methods 2 - Course Information
SODC006 Quantitative and Qualitative Research Methods 2
Faculty of EducationSpring 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: k (colloquium). Other types of completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 5 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 1/5, only registered: 0/5 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education (programme PdF, D-SOCP) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je prohloubit metodologické vědomosti PhD studentů v oblasti zkoumání a interpretace sociálně pedagogických jevů a posílit jejich samostatné metodologické uvažování prostřednictvím kvalitativních i kvantitativních metod.
- Learning outcomes (in Czech)
- PhD studenti budou schopni:
prokázat znalost jednotlivých kvalitativních a kvantitativních metod pro sběr a následnou analýzu dat v pedagogické oblasti (příklady možného použití, výhody a nevýhody);
prohloubit znalosti ve vědeckých paradigmatech;
projektovat kvalitativní a kvantitativní výzkumné designy dle zadání. - Syllabus (in Czech)
- Rekapitulace a rozšíření metodologických znalostí a dovedností v následujících tématech:
Tématické okruhy konzultací a samostatného studia
Vztah mezi metodologií a pedagogikou
Metodologie a výzkum pedagogické reality (rozdíl mezi přírodní a individuální realitou). Metodologické prostředky a cíle poznávání (epistémé, techné, doxa). Zkušenost a empirické metody. Kvalitativní a kvantitativní metody. Realita a teorie, modely sociální reality. Otázky kauzality a vědeckého zákona. Metrie, edukometrie sociometrie. Induktivní a deduktivní modely. Schematizace a rekonstrukce v metodologii. Metodologické otázky vědecké komunikace a interpretace. Logické elementy v metodologii, definování a logická tvrzení, formy logického usuzování a vyvozování závěrů. Deskripce a odborný jazyk, predikce a explanace.
Paradigmata v metodologii jako sociální fenomén
Změny vědeckého paradigmatu: pozitivizmus (sociální pozitivizmus), darwinismus (sociální darwinismus), behaviorismus, pragmatismus, existencionalismus, marxismus, socialismus, systémové (strukturální) modely, realismus, empirismus, fenomenologie aj. Paradigma v metodologii pedagogiky. Metodologický význam sociální a výchovné reality. Výchova a učení jako výzkumné paradigma (sociální a individuální realita). Sociální jednání a rozhodování. Změny v sociální realitě a chování jedince. Socializace a míra přizpůsobení lidí. Odlišnosti v sociálním přizpůsobení a sociometrie - soubory dat. Kulturní odlišnosti a aspekty metodologie
- Rekapitulace a rozšíření metodologických znalostí a dovedností v následujících tématech:
- Literature
- required literature
- KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
- Hendl J. Přehled statistických metod zpracování dat. Portál, Praha, 2004. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3rd ed. London: Sage, 2009, xxix, 260. ISBN 9781412965576. info
- recommended literature
- STRAUSS, Anselm and Juliet M CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. info
- MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Translated by Jana Krchová. Vydání první. Boskovice: Albert, 2001, 99 stran. ISBN 8085834774. info
- CRESWELL, John W. Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches. 3rd ed. Thousand Oaks: SAGE, 2013, xxi, 448. ISBN 9781412995306. info
- SMITH, Jonathan A., Paul FLOWERS and Michael LARKIN. Interpretative phenomenological analysis : theory, method and research. First published. Thousand Oaks: Sage, 2009, 225 stran. ISBN 9781412908344. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
- VAUS, David A. de. Research design in social research. 1st pub. London: Sage Publications, 2001, xvii, 279. ISBN 0-7619-5347-7. info
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška, diskuse, zpětnovazební evaluace.
- Assessment methods (in Czech)
- Kolokvium: realizace výzkumného projektu v oblasti sociální pedagogiky.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Spring 2024, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/SODC006