PdF:SOk445 Metodický kurz - Informace o předmětu
SOk445 Metodický kurz
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/1. 6 dnů. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Žaneta Hrabcová (cvičící)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (cvičící)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Poslt (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOk445/01: So 11. 5. 9:00–17:50 kancelář vyučujícího, Ne 12. 5. 9:00–17:50 kancelář vyučujícího, Po 13. 5. 9:00–17:50 kancelář vyučujícího, Út 14. 5. 9:00–17:50 kancelář vyučujícího, St 15. 5. 9:00–17:50 kancelář vyučujícího, Čt 16. 5. 9:00–17:50 kancelář vyučujícího, Pá 17. 5. 9:00–11:50 kancelář vyučujícího
- Předpoklady
- Předmět je primárně určen studentům bakalářského oboru Sociální pedagogika a volný čas.
Je zaměřen na:
- plánování, metodika a vedení vlastních volnočasových aktivit a her;
- aktivní zapojení v rámci kurzu. Příprava a organizace volnočasových činností ve specifickém prostředí přírody, lesa apod. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP)
- Cíle předmětu
- V rámci předmětu - kurzu student:
- Projde metodickým výcvikem her, aktivit a pobytu v přírodě.
- Seznámí se a naučí vést praktické volnočasové aktivity s klienty všech věkových skupin; turistiku, tábornické a přírodovědné dovednosti, pohybové aktivity v přírodě, sebereflexní a sebepoznávací aktivity.
- Pod přímou supervizí odborných lektorů a „spolustudentů“ se naučí vest v blocích techniky.
- Zpracují metodiku a výstupy jejich vedení v rámci zážitkové pedagogiky a volnočasových aktivit.
- Kurz je zaměřen na hry a pobyt v přírodě, praktické volnočasové aktivity s dětmi všech věkových skupin; turistiku, tábornické a přírodovědné dovednosti, pohybové aktivity v přírodě, sebereflexní a sebepoznávací aktivity.
- Studenti sami vedou v blocích techniky, zpracovávají metodiku a reflexní výstupy v rámci zážitkové pedagogiky a volnočasových aktivit. - Výstupy z učení
- Student:
● se orientuje v současných metodách a technikách z oblastí volnočasové pedagogiky, zážitkově a zkušenostního učení ● dokáže pracovat s dynamikou, kohezí a atmosférou skupiny klientů;
● dokáže připravovat, realizovat a vyhodnotit lekci pro různorodé cílové skupiny s ohledem na organizaci práce s nimi;
● dokáže připravovat a organizovat volnočasové činnosti ve specifickém prostředí;
● vede klienty skrz metody zážitkové pedagogiky;
● má jasnou úroveň vlastní sebezkušenosti pro vedení týmu a pro lektorování klientů na volnočasových a zážitkově orientovaných kurzech - Osnova
- Studenti prezentují vlastní herní aktivity, vytváří si kartotéku her a seznamují se s hrami ostatních studentů v kontextu rozvoje osobnosti.
- Výstupem je vlastní vedení technik, metodická reflexe a zásobník aktivit.
- Literatura
- ZAPLETAL, M. aj. Zlatý fond her. Praha : Mladá Fronta, 1990.
- NEUMANN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha : Portál, 1998.
- CAMPBELLOVÁ, J. Techniky Arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998.
- BAKALÁŘ, E., KOPSKÝ, V. I dospělí si mohou hrát. Praha : Pressfoto ČTK, 1987.
- BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha : Portál, 1998.
- BARTŮNĚK, D. Hry v přírodě s malými dětmi.Praha : Portál, 2001.
- BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha : Dialog, 1992.
- MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc : Hanex, 2000.
- HANZÁLEK, M. (ed.) Fond her sborník programů a her Instruktorů. Brno : 2003.
- BARTŮNĚK, D. Kniha her a činností v klubovně i venku. Praha : Portál, 2002.
- MÁTEJOVÁ, Z. Teorie a praxe muzikoterapie. Bratislava : UJAK, 1991.
- VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Portál, 2000.
- MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992.
- BAKALÁŘ, E. Nové psychohry Praha : Portál, 1998.
- MASTERS, R.; HOUSTON, J. Naslouchej svému tělu. Praha : Pragma, 1993.
- ZAPLETAL, M. (ed.) Hry Jaroslava Foglara. Praha : Olympia, 2000.
- ŠIMAK, J. Lidské pudy a emoce. Praha : NLN, 1995.
- ZAPLETAL, M. Velká encyklopedie her, svazky I - IV (Hry v přírodě, Hry v klubovně, Hry na hřišti a v tělocvičně, Hry ve městě). Praha : Laprez, 1995.
- ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha : Portál, 1998.
- CHOUR, J. Receptář her Náměty a návody pro vedoucí dětí a mládeže. Praha : Portál, 2000.
- Výukové metody
- Praktická výuka v přírodě, presentace projektů,skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Kurz (6 denní terénní metodická výuka).
Ukončení: zápočet.
Požadavky k zápočtu:
1. Aktivní účast a zapojení do naplánovaného výcviku a programu.
2. Metodický výstup: Studenti sami vedou v blocích techniky, zpracovávají metodiku a reflexní výstupy v rámci zážitkové pedagogiky a volnočasových aktivit, vytváří si kartotéku her a seznamují se s hrami ostatních studentů v kontextu rozvoje osobnosti.
3. Odevzdání písemné závěrečné hodnotící zprávy vlastního výstupu a výstupů dalších týmů a kolegů - Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2344 Klíč: gintel
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SOk445