SZ6081 Hodnocení žáků ve výuce

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Julie Grombířová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6081/01: každé liché úterý 15:00–16:50 učebna 73, J. Kratochvílová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 9/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: minimální počet 15 studentů
Mateřské obory/plány
předmět má 78 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům teoretický základ pro hodnocení výsledků žáků a jejich procesu učení s akcentem na formativní hodnocení a jeho propojení s hodnocením sumativním. Porozumět výhodám a nevýhodám jednotlivých forem hodnocení a získané znalosti uplatnit v praxi při hodnocení výsledků žáků a jejich procesu učení. Seznámit se s inovativním vysvědčením.
Výstupy z učení
Student:
Porozumí problematice formulování cílů výuky a tvorbě kritérií pro hodnocení dosaženého výsledku.
Diagnostikuje žákovy znalosti, analyzuje je a volí adekvátní cíle a kritéria hodnocení a typ hodnocení.
Aplikuje ve vlastní praxi, kriticky posoudí vhodnost zvolených postupů.
V procesu reflexe zvažuje dopad zvoleného postupu na žákovo učení a na formování jeho vědomostí a hledá alternativní postupy pro další kroky ve vlastní výuce.
Používá popisnou zpětnou vazbu na podporu učení žáků.
Osnova
  • Význam zpětné vazby pro osobnostní rozvoj žáků.
  • Vymezení základních typů hodnocení, vazba hodnocení ke koncepci školy.
  • Formativní hodnocení a personalistická koncepce rozvoje osobnosti žáka.
  • Tři pilíře formativního hodnocení: práce s cíli ve výuce, kritérii hodnocení a popisnou zpětnou vazbou.
  • Rozmanitost forem hodnocení a jejich využití v praxi.
  • Sebehodnocení žáků jako nezbytná součást hodnocení podporujícího učení.
  • Komplexní rozvíjející hodnocení: assessment for learning.
  • Inovativní vysvědčení - jeho pojetí a význam.
  • Sdílení vzdělávacích výsledků mezi učitelem, žákem a jeho rodiči.
Literatura
    povinná literatura
  • WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení : praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., 2016, xxvi, 243. ISBN 9788090608276. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 8071782629. info
    doporučená literatura
  • BROOKHART, Susan M. a Anthony J. NITKO. Educational assessment of students. Eighth edition. NY: Pearson, 2019, xiv, 535. ISBN 9780134807072. info
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
Výukové metody
seminář, diskuse, skupinová práce, samostatná práce
Metody hodnocení
1) aktivní účast na semináři, 2) písemná příprava - stanovení cílů a kritérií pro hodnocení, realizace ve vlastní praxi, prezentace, 3) písemná sebereflexe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2024, jaro 2025.