XPP04 Průběžná pedagogická praxe

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Štěpánková (přednášející)
Mgr. Anna Pospíchalová (cvičící)
Mgr. Jana Sklepníková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Dana Jakubjanská, DiS. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPP04/KombiOst01: Pá 12. 4. 8:00–13:50 , Pá 17. 5. 8:00–13:50 , L. Štěpánková
XPP04/KombiSem01: So 24. 2. 10:00–11:50 učebna 24, Pá 10. 5. 18:00–19:50 učebna 20, J. Sklepníková, L. Štěpánková
XPP04/PrezOst01: St 8:00–10:50 , L. Štěpánková
XPP04/PrezOst02: Čt 8:00–10:50 , L. Štěpánková
XPP04/PrezSem01: Út 20. 2. 14:00–17:50 učebna 39, 14:00–17:50 učebna 42, Út 2. 4. 14:00–17:50 učebna 39, 14:00–17:50 učebna 42, Út 30. 4. 14:00–17:50 učebna 39, 14:00–17:50 učebna 42, J. Sklepníková, L. Štěpánková
Předpoklady
MSBP_XPPp02
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem praxe je seznámit studenty se specifiky pedagogické komunikace a rozvíjet jejich dovednost reflektovat konkrétní pedagogické situace ve vztahu k vlastnostem/kvalitám pedagogické komunikace i ve vztahu k jednotlivým aktérům pedagogické komunikace.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: • charakterizovat různé komunikační styly, identifikovat efektivní a neefektivní komunikaci; • analyzovat svoje komunikační dovednosti a vytvořit plán rozvoje svých komunikačních dovedností; • porozumět a vysvětlit způsoby komunikace učitelky s dětmi; • interpretovat interakce učitelky s dětmi; • reflektovat kvalitu vlastních komunikačních dovedností.
Osnova
  • Praxe probíhá dvě hodiny týdně ve vybrané fakultní mateřské škole pod vedením provázející učitelky, která je vycvičena v mentorských dovednostech. Tato učitelka provází studenta po dobu tří semestrů a cíleně buduje prostřednictvím reflexe profesní myšlení studentů. Praxe je doplněna reflektivními semináři, které jsou realizovány blokově 3x v semestru za účasti pedagoga a psychologa z řad vysokoškolských učitelů. Na konci semestru proběhne v jednotlivých fakultních MŠ sebe/hodnocení za účasti studentů, provázejících učitelů a interního mentora.
Literatura
    povinná literatura
  • SYSLOVÁ, Zora a Lucie CHALOUPKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 77 s. ISBN 978-80-210-7885-7. URL info
  • KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005, 282 s. ISBN 8090187366. info
    doporučená literatura
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 8071784060. info
Výukové metody
hospitace v mateřské škole, reflektivní semináře.
Metody hodnocení
Sebe/hodnocení za účasti studentů, provázejících učitelů a interního mentora. Následně student, provázející učitel a interní mentor zhodnotí průběh praxe písemně na formuláři "Hodnotící list".
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.