PdF:XPP04 Průběžná pedagogická praxe - Informace o předmětu
XPP04 Průběžná pedagogická praxe
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/1/2. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Štěpánková (přednášející)
Mgr. Anna Pospíchalová (cvičící)
Mgr. Jana Sklepníková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Dana Jakubjanská, DiS. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XPP04/KombiOst01: Pá 12. 4. 8:00–13:50 MŠ, Pá 17. 5. 8:00–13:50 MŠ, L. Štěpánková
XPP04/KombiSem01: So 24. 2. 10:00–11:50 učebna 24, Pá 10. 5. 18:00–19:50 učebna 20, J. Sklepníková, L. Štěpánková
XPP04/PrezOst01: St 8:00–10:50 MŠ, L. Štěpánková
XPP04/PrezOst02: Čt 8:00–10:50 MŠ, L. Štěpánková
XPP04/PrezSem01: Út 20. 2. 14:00–17:50 učebna 39, 14:00–17:50 učebna 42, Út 2. 4. 14:00–17:50 učebna 39, 14:00–17:50 učebna 42, Út 30. 4. 14:00–17:50 učebna 39, 14:00–17:50 učebna 42, J. Sklepníková, L. Štěpánková - Předpoklady
- MSBP_XPPp02
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS) (2)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem praxe je seznámit studenty se specifiky pedagogické komunikace a rozvíjet jejich dovednost reflektovat konkrétní pedagogické situace ve vztahu k vlastnostem/kvalitám pedagogické komunikace i ve vztahu k jednotlivým aktérům pedagogické komunikace.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: • charakterizovat různé komunikační styly, identifikovat efektivní a neefektivní komunikaci; • analyzovat svoje komunikační dovednosti a vytvořit plán rozvoje svých komunikačních dovedností; • porozumět a vysvětlit způsoby komunikace učitelky s dětmi; • interpretovat interakce učitelky s dětmi; • reflektovat kvalitu vlastních komunikačních dovedností.
- Osnova
- Praxe probíhá dvě hodiny týdně ve vybrané fakultní mateřské škole pod vedením provázející učitelky, která je vycvičena v mentorských dovednostech. Tato učitelka provází studenta po dobu tří semestrů a cíleně buduje prostřednictvím reflexe profesní myšlení studentů. Praxe je doplněna reflektivními semináři, které jsou realizovány blokově 3x v semestru za účasti pedagoga a psychologa z řad vysokoškolských učitelů. Na konci semestru proběhne v jednotlivých fakultních MŠ sebe/hodnocení za účasti studentů, provázejících učitelů a interního mentora.
- Literatura
- povinná literatura
- SYSLOVÁ, Zora a Lucie CHALOUPKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 77 s. ISBN 978-80-210-7885-7. URL info
- KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005, 282 s. ISBN 8090187366. info
- doporučená literatura
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 8071784060. info
- Výukové metody
- hospitace v mateřské škole, reflektivní semináře.
- Metody hodnocení
- Sebe/hodnocení za účasti studentů, provázejících učitelů a interního mentora. Následně student, provázející učitel a interní mentor zhodnotí průběh praxe písemně na formuláři "Hodnotící list".
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/XPP04