PdF:BIp018 Praktikum k didaktice přírodop - Informace o předmětu
BIp018 Praktikum k didaktice přírodopisu
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- BIp017 Úvod do didaktiky přírodopisu
BIp017 Úvod do didaktiky přírodopisu - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S) (2)
- Cíle předmětu
- - student popíše klasifikaci výukových prostředků; - student objasní rozdíl mezi pomůckou a přírodninou; - student vysvětlí rozdíl mezi pracovní a systematickou sbírkou přírodnin; - student vytvoří sbírku přírodnin; - student vytvoří lapbook na vybrané téma; - student vysvětlí, jaké typy knih a textů lze použít k přípravě výuky; - student uvede ke každé kategorii knih a textů aspoň 5 příkladů; - student na základě pozorování a práce s literaturou charakterizuje organismy vyskytující se ve vybraném biotopu; - student popíše znaky, podle kterých lze spolehlivě determinovat vybraný organismus.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen: - klasifikovat výukové prostředky; - charakterizovat vybrané výukové prostředky; - vytvořit vybrané výukové prostředky; - pozorovat přírodniny v přirozeném prostředí.
- Osnova
- Osnova přednášek: 1) Plánování a příprava výuky: klasifikace výukových prostředků
- 2) Plánování a příprava výuky: Přírodniny živé v přirozeném a umělém prostředí
- 3) Plánování a příprava výuky: Přírodniny preparované a konzervované
- 4) Plánování a příprava výuky: Pracovní sbírky a výstavky přírodnin, neživé přírodniny,
- 5) Plánování a příprava výuky: Trojrozměrné pomůcky
- 6) Plánování a příprava výuky: Dvourozměrné pomůcky
- Osnova cvičení:
- 1) Plánování a příprava výuky: Pozorování přírodnin v přirozeném prostředí
- 2) Plánování a příprava výuky: Určování přírodnin
- 3) Plánování a příprava výuky: Tvorba sbírky přírodnin
- 4) Plánování a příprava výuky: Pomůcky nahrazující přírodniny -3D modely
- 5) Plánování a příprava výuky: Knihy a texty k přípravě výuky
- 6) Plánování a příprava výuky: Lapbooky a jejich využití ve výuce přírodopisu
- Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- ŠVECOVÁ, Milada. Cvičení z didaktiky biologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 88 s. ISBN 8024600005. info
- doporučená literatura
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. dotisk 1. vydání. Brno: MU Brno, 2009, 160 s. svazek č. 100. ISBN 978-80-210-4142-4. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- MASLOWSKI, Oton. Didaktika biologie : určeno pro posluchače přírodovědecké fakulty a pedagogické fakulty Univerzity Palackého. 1. vyd. 1990, 145 s. info
- neurčeno
- HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers, 2007, 584 s. ISBN 978-0-7879-7298-1. info
- Výukové metody
- Forma výuky:hromadná-frontální, hromadná-samostatná práce, skupinová-homogenní, skupinová-heterogenní, skupinová-diferencovaná. Metody výuky: přednáška, vysvětlování, rozhovor, diskuze, projekce statická.
- Metody hodnocení
- - student se zúčastní aspoň 5 z 6 cvičení - (80% účast) - během cvičení studenti vypracovávají materiály, které si založí do „Portfolia začínajícího učitele přírodopisu“ - písemného testu (kolokvia) se studenti účastní pouze pokud mají splněnu docházku na cvičeních a uznané všechny úkoly ze semináře - kolokvium budu uděleno na základě splnění úkolů ze seminářů a na písemného testu na 70 %
- Informace učitele
- Předmět je určen studentům 3. ročníku Bc studia. Žádám studenty nižších ročníků, aby se soustředili na načerpání poznatků z odborných předmětů a teprve poté si zapisovali Praktikum k didaktice přírodopisu. Písemného testu je možno se zúčastnit pouze při splnění 80% účasti na cvičeních (1 absence z 6 cvičení) a správném vyhotovení (uznání) úkolů ze semináře. Úkoly je třeba odevzdávát průběžně do odevzdáváren v ISu a to vždy do stanoveného termínu (kontrolní etapa). Později odevzdané úkoly nebudou akceptovány.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/BIp018