PdF:CJc315 Text. lgv. 2 - Informace o předmětu
CJc315 Textová lingvistika 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 9 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět předpokládá znalosti lingvistických disciplín zabývajících se současným českým jazykem, především ze syntaxe a stylistiky a navazuje na předmět Textová lingvistika 1.
V průběhu semestru studenti získají vybrané teoretickými poznatky o textové lingvistice, seznámí se se základními pojmy, se strukturou textu a kompozicí, s prostředky textové soudržnosti. - Výstupy z učení
- Předpokládá se, že v závěru semestru (a studia):
1. Studenti získají vybrané teoretickými poznatky o textové lingvistice, seznámí se se základními pojmy, se strukturou textu a kompozicí, s prostředky textové soudržnosti.
2. Jsou schopni provést rozbor stavby textu a popisu jazykových prostředků textové soudržnosti prokazují studenti v závěru semestru.
3. Jsou schopni vytvořit odbornou práci zaměřenou na rozbor stavby textu. - Osnova
- Rozšiřování a prohlubování poznatků o textové syntaxi.
- 1. Funkce aktuálního členění výpovědi v textové výstavbě. Elipsa jako prostředek textové koherence. Druhy elipsy a její funkčnost.
- 2. Odchylky od pravidelného větného členění. Samostatný větný člen, parenteze, kontaktové výrazy, přídatné a přívětné konstrukce.
- 3. Zakotvení textu a textových jednotek v komunikační situaci. Jazykové signály zakotvení textu v komunikační situaci. Kontaktové prostředky a jejich funkce.
- 4. Komplexní analýza prostředků koherence a zakotvení v komunikační situaci při práci s konkrétním textem.
- Literatura
- ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
- HOFFMANNOVÁ, Jana, Světla ČMEJRKOVÁ, Martin HAVLÍK, Olga MÜLLEROVÁ a Jiří ZEMAN. Styl mediálních dialogů. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 314 s. ISBN 978-80-200-2267-7. info
- KOLÁŘOVÁ, Ivana a Jana HOFFMANNOVÁ. Kombinatorika temporálních konektorů. In Kapitoly z české gramatiky. 1. vyd. Praha: Academia, 2011, s. 1081-1120. Lingvistika. ISBN 978-80-200-1845-8. info
- HAVLÍK, Martin, Petr KADERKA a Olga MÜLLEROVÁ. Mluvená čeština : hledání funkčního rozpětí. Edited by Světla Čmejrková - Jana Hoffmannová. Vydání první. Praha: Academia, 2011, 491 stran. ISBN 9788020019707. info
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Základní jevy koreference. In Kapitoly z české gramatiky. 1. vyd. Praha: Academia, 2011, s. 979-1000. Lingvistika. ISBN 978-80-200-1845-8. info
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
- HRBÁČEK, Josef. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1994, 134 s. ISBN 80-85573-51-2. info
- Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
- Výukové metody
- - Přednáška spojená s ukázkami konkrétních textů pro prezentaci jevů textové syntaxe.
- Samostudium.
- Řízený rozhovor, diskuse vybrané tematiky z textové syntaxe. - Metody hodnocení
- Požadavkem pro úspěšné ukončení předmětu je odevzdání písemné práce v přiměřeném rozsahu (cca 4 a více stran) - náměty:
a) komplexní analýza;
b) analýza vybraných jevů (např. sledování funkce konektorů, sledování lexikálních prostředků vyjadřujících významovou totožnost/souvislost apod.; sledování tematicko-rematických vztahů v textu apod.; funkce zájmen a zájmenných příslovcí v textu, zvláště mluveném);
c) prostředky členění souvislého textu ze zvolené stylové oblasti (např. členění a stylizace uměleckého textu; prostředky členění textu stylu prostě sdělovacího);
d) syntaktické rysy mluvených projevů z různých stylových oblastí e) prostředky mezitextového navazování a odkazování; výrazy odkazů na „cizí mínění“ apod.;
f) spisovnost a nespisovnost textu;
g) sociologické aspekty jazykové komunikace;
h) psychologické aspekty jazykové komunikace;
Posluchačka/posluchač mohou navrhnout vlastní téma. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/CJc315