CORE175 Celoživotní učení a rozvoj: klíč k úspěchu v 21.století

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Marek Matouš Bula (přednášející)
Mgr. Barbora Kubantová, MSc (přednášející)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Marek Matouš Bula
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marek Matouš Bula
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CORE175/01: St 9:00–10:50 učebna 24, M. Bula
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 21/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na rozvoj dovedností podporujících osobní růst a učení. Zaměřuje se na podporu a rozvoj sebereflexe, růstového myšlení, pozitivního vztahu k sobě, práce s vlastními zdroji a adaptability. To jsou klíčové dovednosti pro život v dnešní společnosti, která čelí nejen mnoha krizím ale také neurčité budoucnosti. Rozvoj zmíněných dovedností může pomoci úspěšně projít aktuálními i budoucími společenskými i individuálními výzvami. Po absolvování kurzu budou studenti schopni rozvinout nejen adresované dovednosti, ale také prohloubit své sebepoznání a nastavit další cestu seberozvoje.
Výstupy z učení
Po absolvování projektu bude student schopen:
- aplikovat růstové myšlení při přístupu ke vzdělávání, chápat vzdělávání jako proces neustálého rozvoje a zdokonalování s důrazem na vytrvalost a učení se z neúspěchů;
- identifikovat své silné stránky a oblasti pro další rozvoj
- překonávat překážky a posilovat seberozvoj
- přijímat svou činnost s laskavostí k sobě a rozvíjet pozitivní přístup k učení;
- identifikovat své silné stránky a oblasti pro další rozvoj;
- rozvíjet schopnost sebereflexe, reflektovat svůj učební proces a pracovat s chybami jako přirozenou součástí procesu učení;
Osnova
  • Sebereflexe: teoretické ukotvení sebereflexe jako nástroje učebního procesu, seznámení s fázemi sebereflexe, seznámení s technikami sebereflexe: reflektivní deník, introspekce, sebereflektivní rozhovor, sebereflektivní dotazník.
  • Růstové myšlení: teoretické ukotvení růstového myšlení v kontexu schopnosti učit, zdolávat učební výzvy, rozdíl mezi růstovým a fixním myšlením, seznámení se s aktivitami rozvíjejícími růstové myšlení a zaměřené na témata: hravé učení, pozitivní jazyk, zvídavost, denní rutiny, inspirace úspěchem ostatních.
  • Pozitivní přístup k učení: vnitřní zdroje jako hlavní motor celoživotního učení, hodnoty a silné stránky v kontextu stanovování osobních vzdělávacích cílů.
  • Flexibilita: seznámení se s konceptem psychické flexibility dle ACT, seznámení se se základními kroky rozvoje psychické flexibility (awareness, acceptance, defusion, presence, committed action), praktická cvičení podporující flexibilitu skrze defuzní techniky a přijetí.
  • Optimální fungování: Yerkes-Donsonův zákon, jak si určovat optimální zátěž, význam flow pro celoživotní rozvoj, jak se dostat do flow, balancování vnitřní a vnější motivace v kontextu celoživotního rozvoje.
  • Laskavost k sobě: seznámení se s konceptem soucitu k sobě (laskavost, mindfulness a sdílená lidskost) v kontextu stanovování cílů a nároků na lastní seberozvoj. Vztah mezi soucitem k sobě a podporou celoživotního seberozvoje a učení se. Koncept vnitřního kritika. Cvičení zaměřená na posílení laskavosti k sobě.
Literatura
  • CLEAR, James. Atomové návyky : jak si budovat dobré návyky a zbavovat se těch špatných. Translated by Aleš Drobek. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2020, 288 stran. ISBN 9788075550972. URL info
  • DWECK, Carol S. Nastavení mysli : nová psychologie úspěchu, aneb, naučte se využít svůj potenciál. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2015, 303 stran. ISBN 9788087270752. info
  • NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
  • SELIGMAN, Martin E. P. Vzkvétání : nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2014, 407 stran. ISBN 9788087270950. URL info
  • KOLÁŘ, Jan. Práce s reflexí u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 260 s. ISBN 978-80-210-6297-9. info
Výukové metody
Skupinová diskuze; individuální trénink, trénink ve dvojicích a ve skupině; realizace domácích cvičení; přednášky
Metody hodnocení
Aktivní účast na semináři; reflexe domácí přípravy; kolokvium
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/CORE175