PdF:FJ1063 Fonetika francouzštiny 2 - Informace o předmětu
FJ1063 Fonetika francouzštiny 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. Učitelství pro MŠ a 1. st. ZŠ komb. 8 hod. konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FJ1063/01: Čt 14:00–15:50 učebna 62, Z. Schejbalová
FJ1063/02: St 8:00–9:50 učebna 12, Z. Schejbalová - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FJ3S) (3)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět Fonetika 2 je lingvisticky orientovaný předmět, který rozvíjí lingvistickou kompetenci v oblasti fonetiky a fonologie z pohledu uživatele jazyka a také budoucího učitele. Navazuje na předměty Fonetika 1 a Cvičení z fonetiky (z 1 semestru). Cílem předmětu je nácvik suprasegmentálních jevů francouzského zvukového systému s důrazem na přízvuk, rytmus a intonaci, přepis a čtení souvislých textů. Upevnění správné výslovnosti hlásek v kontextu souvislého textu a nácvik správného vázání, přízvuku a rytmu v souladu s potřebami českého učitele francouzštiny. Nedílnou součástí semináře jsou pravopisná cvičení – diktáty, nácvik správné výslovnosti prostřednictvím recitace vybraných básní zpaměti (autorů – Ronsard, Verlaine, Baudelaire, Apollinaire, ...) s analýzou správné výslovnosti (individuální audio nahrávky). K tomuto kurzu mají studenti k dispozici také e-learningový výukový materiál. Kurz je ukončen písemnou částí (diktát, slovní zásoba) a ústní zkouškou (četba neznámého textu, okruhy otázek probírané v předmětech Fonetika 1 a Fonetika 2). Studenti mohou pracovat samostatně, protože má tento kurz zpracovanou e-learningovou oporu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student: - ovládat pravidla používání přízvuku na úrovni slov i vět ve francouzském jazyce ; - ovládat pravidla francouzského pravopisu s ohledem na výslovnost; - znát základní rytmické vzorce; - schopen napodobit konkrétní intonační vzorec na základě poslechu; - schopen se zpaměti naučit část mluveného textu, při jeho přednesu správně použít rytmické a intonační vzorce, - schopen aplikovat dané poznatky a dovednosti v praxi.
- Osnova
- Sylabus seminářů (jedna kapitola = 2 týdny) 1. Slabika. Rytmická skupina. 2. Poziční zákony a vokalická harmonie. 3. Asimilace, akomodace, disimilace 4. Vázání, enchaînement, elize. 5. Druhy francouzského přízvuku. 6. Větný přízvuk. Základní intonační vzorce.
- Literatura
- povinná literatura
- Charliac, L.,Motron, A.-C. (2018). Phonétique progressive du français: avec 400 exercices. B2-C1, Avancé. Paris: Cle International.
- ABRY, Dominique a Marie-Laure CHALARON. Les 500 exercices de phonétique. Paris: Hachette, français langue étrangère, 2011, 224 stran. ISBN 9782011557544. info
- DOHALSKÁ, Marie a Oľga SCHULZOVÁ. Fonetika francouzštiny. Vydání první. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 234 stran. ISBN 8024605708. info
- doporučená literatura
- Léon, M. (1991). Exercices systématiques de prononciation française. Rythme et intonation. Paris: Hachette.
- Bry, D., & Chalaron, M.-L. (1994). Phonétique (350 exercices). Paris: Hachette.
- Laborderie, N. (2017). Précis de phonétique historique. Deuxième édition. Paris: Armand Colin.
- SCHEJBALOVÁ, Zdeňka a Laurent Georges CANAL. Dictées et textes à corriger. 1. vyd. Brno: MUNIPress, 2016, s. 1-50. ISBN 978-80-210-8520-6. info
- CATACH, Nina, Claude GRUAZ a Daniel DUPREZ. L'Orthographe franҫaise : traité théorique et pratique avec des travaux d'application et leurs corrigés. Paris: Armand Colin, 2016, 327 stran. ISBN 9782200614201. info
- Orthographe de A a Z : 350 régles, exercises, dictées. Paris: Hachette, 1990, 157 s. ISBN 2-01-015657-9. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, prezentace, konzultace (pro kombinované studium).
- Metody hodnocení
- Zkouška : písemná část – diktát, fonetická transkripce vět, slovní zásoba ústní část - probraná témata, četba neznámého textu.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=610
Kyzlinková M., Hambalčíková L.: Conversation française, Tome I: Habitation-Maison, Repas-Restaurant, Achat-Magasins, Habillement-Mode str.5-32 Vydavatel: Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Kotlářská 9 602 00 BRNO V případě studijního pobytu v zahraničí, student kontaktuje vyučujícího předmětu před svým odjezdem a domluví se: a) zda mu předmět může být uznán jako "předmět za předmět" (v tom případě doloží vyučujícímu popis obsahu kurzu, který si chce na zahraniční univerzitě zapsat) a následně o tom uvědomí i oborovou koordinátorku Erasmus + b) jakým způsobem bude moci splnit předmět individuálně během svého pobytu v zahraničí nebo po svém příjezdu zpět.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/FJ1063