NJ6111 Oborová praxe volitelná v bakalářském studiu němčiny

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/2. praxe (5 pohovorů na školách). 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Das Praktikum sollte den Studierenden ermöglichen, die Einsicht in die Unterrichtspraxis des Deutschen als Fremdsprache an diversen Schultypen zu gewinnen und ebenfalls unterrichtsübergreifende Möglichkeiten und Lernmethoden kennen zu lernen und zu reflektieren, Studierende können außerdem Erfahrungen für die eigene Lehrertätigkeit und Unterrichtspraxis sammeln.

Praxe by měla studentům umožnit nahlédnout do školní výuky němčiny jako cizího jazyka na různých typech škol a také se seznámit s možnostmi a metodami výuky napříč předměty a zamyslet se nad nimi; studenti mohou také získat zkušenosti pro vlastní pedagogickou činnost a pedagogickou praxi.
Výstupy z učení
- Informationen zu Themen der Befragung mit fünf ausgesuchten Lehrkräften in die Fragebögen eintragen - Austausch mit den anderen Kommiliton*innen - nach Möglichkeiten gemeinsame diskussion mit den Unterrichtspersonen

- Informace získané z dotazníkového šetření s vybranými vyučujícími z pět škol - vzájemná výměna zkušeností a informací s ostatními student/tkami kurzu - podle možností další diskuse s vyučujícími
Osnova
  • 1. 5 Schulen aussuchen; 2. Kontaktaufnahme mit Deutschlehrern/-innen und Interviews zu den im Fragesbogen angeführten Fragen führen; 3. Fragebogen ausfüllen (siehe Studienmaterialien zum Fach im IS); 4. Ausgefüllte Fragebögen zum Thema „UNTERRICHT- UND SCHULÜBERGREIFENDES FREMDSPRACHENLERNEN“ werden Ende Semester bei der Praktikumbetreuerin am Lehrstuhl abgegeben und gemeinsam diskutiert (der genaue Termin für die Diskussion wird während des Semesters bestimmt).
  • 1. vyberte 5 škol; 2. kontaktovat německé učitele a provést rozhovory na otázky uvedené v dotazníku; 3. vyplnit dotazník (viz studijní materiály k tématu v IS); 4. vyplnit dotazníky na téma „VÝUKA CIZÍCH JAZYKŮ NAPŘÍČ VYUČOVACÍMI HODINAMI A ŠKOLAMI“ odevzdají na konci semestru vedoucímu stáže a společně je projednají (přesný termín projednání se určí v průběhu semestru).
Literatura
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Edited by Jaroslava Ivanová. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 267 s. ISBN 8024404044. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 90 s. ISBN 8021013656. info
  • JANÍKOVÁ, V. Beobachten; miteinander in Lernsituationen Wesentliches erkennen
Výukové metody
Hospitationen: Beobachtungstechniken, Eintrag in den Beobachtungsprotokoll
Hospitace: pozorovací techniky, záznam do pozorovacího protokolu
Metody hodnocení
Ausgefüllte Fragebögen aus 5 Schulen vorlegen und diskutieren
Předložení vyplněných dotazníků a diskuze
Náhradní absolvování
Bei einem Auslandsaufenthalt kann der Kurs nach Absprache mit dem Dozenten in Form einer Seminararbeit belegt werden.

V~případě zahraničního studijního pobytu lze po domluvě s~vyučujícím předmět absolvovat formou seminární práce.

Informace učitele
Den Fragebogen und detaillierte Informationen finden Sie im ISU Interactive Curriculum oder in den Kursunterlagen. Die Studierenden erhalten ein Feedback vom Tutor der Ausbildungsschule und von den Tutoren der Fakultät.


Dotazník a podrobné informace naleznete v ISU - interaktivní osnova nebo studijní materiály k předmětu. Studenti dostanou zpětnou vazbu od tutora z cvičné školy a od vyučujících z fakulty.

Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/NJ6111/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k četnosti výuky: průběžně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.