PSVP_Mod8 Žák v kontextu služeb VP

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
8 + 1. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účastníci se seznámí se základními vývojově psychologickými a sociálně psychologickými charakteristikami dětí školního věku a dospívajících; získají informace o zdrojích variability žákovské populace s ohledem na individuální vývojové charakteristiky a rodinné a sociální zázemí žáků;
Zvláštní pozornost bude věnována
o problematice školní zralosti a připravenosti,
o práci se žáky s náročným chováním,
o práci s nadanými žáky
Osnova
  • Základní charakteristiky psychosociálního vývoje v jednotlivých etapách života
  • Koncentrace na standardní vývoj v rámci normy než na jeho abnormální varianty. Akceptace ovlivnění průběhu vývoje sociokulturními faktory. Stadia psychického vývoje, každé lze charakterizovat cílem, vývojovým úkolem (E. Erikson) vzchází z předpokladu, že jedinec musí v každém stadiu vyřešit nějaký vývojový úkol, odpovídající očekávané úrovni jeho kompetencí. Při nepříznivých vývojových podmínkách mohou neuspokojivě řešené vývojové úkoly komplikovat další adaptaci včetně školní.
  • Variabilita psychického vývoje, perspektiva vývojových specifik a úkolů
  • Význam poznání variability psychického vývoje. Poznání a porozumění vývojem podmíněných proměn v jednotlivých oblastech lidské psychiky. Proces vzniku a zákonitých změn psychických procesů a vlastností v rámci diferenciace a integrace celé osobnosti. Tři oblasti psychického vývoje: biosociální, kognitivní a psychosociální. Psychosociální vývoj – zahrnuje způsobu prožívání, osobnostních a sociálních charakteristik, rolí, mezilidských vztahů a sociálních pozic. Proces socializace. Význam působení rodiny, skupin vrstevníků, institucí, školy. Individuální variabilita se projevuje v rychlosti, rovnoměrnosti a míře rozvoje, v jeho proměnlivosti, četnosti a velikosti odchylek znaku od průměru. Variabilita intraindividuální – rozdílnost, kolísání výkonu, reakcí téhož člověka podle jeho stavu (motivace, únava, nálada denní doba apod.).
  • Perspektiva vývojových podmínek, kontextu, životních událostí
  • Rodinné zázemí, klima školy a třídy, mimořádné a krizové události (období mimořádných opatření, uprchlictví…), sociokulturní variabilita, žáci s odlišným mateřským jazykem, vyloučené lokality.
  • Problematika školní zralosti
  • • Školní zralost a připravenost jako komplexní charakteristika, implikující jak stupeň biologického, tak psychického vývoje dítěte a sociální a výchovné vlivy i budoucí požadavky školy.
  • • Hodnocení oblastí: somatické, kognitivní, emocionálně-sociální, školní normy chování, způsob komunikace, pracovní.
  • • Formy podpory školní připravenosti.
  • Školní (ne)úspěšnost, výukové obtíže
  • • Příčiny selhávání ve výuce. Varianty příčin školního neprospěchu. Nedostatek rozumových schopností, psychické a somatické obtíže, nepodnětné prostředí, další významné faktory:
  • o vývojové změny,
  • o neurodivergence, SPU a poruchy regulace,
  • o vliv somatického stavu,
  • o nepříznivé životní události, náročné situace v životě žáků,
  • o vztahy a klima školy a třídy;
  • • nadměrná aktivace, útlum, celkově snížená výkonnost;
  • • problematika motivace;
  • • prevence školního neúspěchu.
  • Náročné chování
  • • Vývojová podmíněnost problémového a poruchového chování
  • • Osobnost dítěte s náročným chováním.
  • • Disharmonický vývoj osobnosti.
  • • Agrese jako násilný způsob dosahování cíle, jako prostředek k uspokojování osobně významných potřeb.
  • • Neurodivergence, oslabení CNS.
  • • Konkrétní projevy náročného a problémového chování: Lhavost, záškoláctví, krádeže, šikana a kyberšikana, užívání psychoaktivních a návykových látek, problematická životospráva, závislost na videohrách a digitálních technologiích, sebepoškozování aj.
  • Nadaní žáci
  • • Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v platném znění
  • • Základní charakteristiky nadaných dětí: akcelerovaný vývoj, vlastní způsob učení, nadšení pro výkon související s vnitřní motivací.
  • • Charakteristiky významné pro školní poradenství:
  • o Multipotencionalita (široké spektrum schopností, problém přiklonit se k jednomu směru a druhý opustit).
  • o Časná specializace (pocit nadaných žáků, že je pro ně vhodné jen velmi konkrétní povolání a veškeré učební aktivity, zájmovou činnost i aktivní odpočinek směřují na pole tohoto oboru. Těmto žákům je vhodné předkládat alternativní možnosti řešení).
  • o „Dvojí výjimečnost“ (žák, který má kromě svého mimořádného nadání jiný deficit. Rozdílná může být míra kompenzace této poruchy. To může způsobit, že patří do skupiny podvýkonných žáků, své nadání ve škole neprojevuje.
  • o Perfekcionismus a očekávání druhých (nálepkování žáka, očekávání vysokých výsledků, tlak na výkon, který není spojen s vnitřní motivací. Očekávání okolí spojeno s profesní volbou. Souvisí s vnitřním tlakem na podávání vysokého výkonu. Perfekcionismus někdy vede k obavám ze selhání, depresivním stavům, pochybnostem o sobě).
  • • Aktuální trendy ve screeningu a diagnostice nadání;
  • • Metodiky práce s nadanými a mimořádně nadanými dětmi, formy podpory.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/PSVP_Mod8