RJ2049 Profesní přírava na učitelskou praxi 1

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/1. v kombinovaném studiu 24 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Ruský jazyk na úrovni B2.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studující se společně s vyučující zamýšlejí nad významem kritérií a indikátorů Standardu s ohledem na kvalitně vedenou výuku, komunikují své potřeby s ohledem na vlastní profesní rozvoj. Studující budou argumentovat kritéria, na která bude v rámci 1. učitelské praxe zaměřovat zvýšenou pozornost, tj. kompetence, ve kterých se chce profesně rozvíjet.
Výstupy z učení
Student bude schopen: 1. Plánovat výuku, 2. Vytvořit adekvátní podmínky pro učení, 3. Podporovat učení, 4. Dávat zpětnou vazbu a hodnotit výsledky žáků, 5. Reflektovat výuku a ohodnotit svoji dosaženou úroveň kvality v jednotlivých kritériích profesní kompetence učitele ruského jazyka.
Osnova
  • 1. Učení se vyučovat. Teoretická a praktická příprava budoucího učitele: studium oboru a ped-psy základu, pozorování hodin, asistentské aktivity, učitelská praxe, supervizní zpětná vazba, akční výzkum, sebereflexe. 2. Specifika práce učitelé cizího jazyka. Znalostní základ (obecné pedagogické znalosti, organizace a realizace procesů vyučování/učení, znalost oboru, didaktiky, prostředí, psychologického základů apod.) 3. Plánování výuky (ŠVP, tematické plány, týdenní plány a strukturování vyučovací hodiny) 4. Prostředí pro učení 5. Procesy vyučování a učení, institucionální interakce učitele a žáka. 6. Hodnocení výsledků učení žáků
Literatura
  • https://www.msmt.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf
  • Klečková, G., Hanušová S., a kol. (2019). Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. https://www.npi.cz/images/publikace/ramec_profesnich_kvalit_ucitele_ciziho_jazyka.pdf
  • Kratochvílová J., Svojanovský P. et al. (2020). Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Masarykova univerzita. https://www. ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2020/11/Standard-kvality-profesnich-kompetenci-online1.pdf
  • Совремeнная дидактика русского языка как второго иностранного Избранные аспекты обучения русскому языку в чешской образовательной среде. Edited by Lenka Rozboudová - Jakub Konečný. 1. elektronické vydání. Karolinum, 2022, 1 online. ISBN 9788024650753. URL info
  • Совремeнная дидактика русского языка как второго иностранного Речевые умения. Edited by Lenka Rozboudová. 1. elektronické vydání. Karolinum, 2020, 1 online. ISBN 9788024646350. URL info
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka a Jakub KONEČNÝ. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo : jazykovyje sredstva. Vydání první. Praha: Karolinum, 2018, 118 stran. ISBN 9788024642772. info
Výukové metody
Diskuse. Analýza výukového procesu.
Metody hodnocení
Kolokvium.
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/RJ2049