PdF:SOk497 Loutka jako nástroj komunikace - Informace o předmětu
SOk497 Loutka jako nástroj komunikace
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2 dny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- MgA. Martin Žák (přednášející), MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Michael Schmidt (cvičící) - Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SO_DV Projekty DV && SOUHLAS
Předmět je určen pouze studujícím, kteří nastoupili studium do roku 2022/2023. Pozdější ročníky si předmět zapisují pod sjednoceným kódem SO177. Písemný záznam předmětu. Prezentace závěrečné práce (výstup s loutkou) 100% Účast - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP)
- Cíle předmětu
- Předmět je určen pouze studujícím, kteří nastoupili studium do roku 2022/2023. Pozdější ročníky si předmět zapisují pod sjednoceným kódem SO177. Předmět hra s loutkou je především pojímán jako příprava pro komunikaci v praxi, kde je možno využít možnosti komunikování např. s dětmi, seniory skrze loutku, dále je pomocí etud s předměty kladen důraz na rozvoj obrazotvornosti a nápaditosti. Předměty, a také loutky svými znaky jednání mohou nabídnout pestrou škálu lidských typů, proto je věnována pozornost hře s předmětem a loutkou v etudách.
- Výstupy z učení
- Studující bude umět:
Identifikovat různé druhy loutek.
Vyjádřit dramatické jednání skrze hru s loutku.
Prezentovat výsledný tvar hry s loutkou. - Osnova
- Hra hravost
- Metafora
- Předmět - věc a pozorování jejich znaků
- Oživení předmětu co nám o sobě vypovídá
- Řeč a jednání předmětu
- Loutka
- Hra s loutkou
- Improvizace s předměty a loutkou
- Postava loutka a její stylizace
- Předmět - věc a pozorování jejich znaků
- Improvizace s předměty a loutkou
- Scénář pro loutkové divadlo
- Působení loutkového divadla na dítě
- Literatura
- doporučená literatura
- RICHTER, Luděk. Co je co v pohádce : (pohádkové reálie). Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004, 54 s. ISBN 8090297536. info
- RICHTER, Luděk. Od pohádky-- --k pohádce : (od literatury k divadlu). Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004, 95 s. ISBN 8090297544. info
- RICHTER, Luděk. Pohádka-- --a divadlo. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004, 94 s. ISBN 8090297528. info
- RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2003, 60 s. ISBN 80-902975-1-X. info
- DVOŘÁK, Jan V. Herectví s loutkou. Vyd. 1. Praha: ARTMA, 1997, 88 s. ISBN 80-7068-069-5. info
- RICHTER, Luděk. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu :o vzniku a možnostech výpovědi loutky a loutkou. 2., upr. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 1997, 55 s. ISBN 80-7068-097-0. info
- RICHTER, Luděk. Literatura, divadlo a my : převod literárního díla do loutkového divadla. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1985, 133 s. info
- Výukové metody
- Cvičení, nácvik hry s loutkou, přednáška, dramatizace, samostatná práce
- Metody hodnocení
- Zápočet. 100% účast
- Náhradní absolvování
- V případě studijního zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Studující buď absolvuje jím vybranou 2-denní dílnu na téma loutka a komunikace; nebo absolvuje 16h praxe v~domácí či zahraniční organizaci/cích, která používá při práci s~cílovými skupinami loutku jako prostředek komunikace (pozor nejde o~loutkové divadelní představení). Příkladem dobré praxe je např. Divadlo bez pravidel. Studující si povede reflexivní deník a svou zkušenost zkonzultuje s~garantkou předmětu.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SOk497/index.qwarp
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SOk497