PdF:SP2554 Intervence jedinců s epilepsií - Informace o předmětu
SP2554 Intervence jedinců s epilepsií
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2554/PrezSem01: Út 13:00–14:50 učebna 19a, I. Fialová
SP2554/01: Pá 7. 3. 14:00–17:50 učebna 70, Pá 25. 4. 8:00–11:50 učebna 52, I. Fialová - Předpoklady
- SP2553
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 6 - speciální andragogika) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání dalších vědomostí o problematice rozvoje jedinců s epilepsií vzhledem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám. Student se dokáže orientovat v problematice výchovy a vzdělávání těchto žáků v současném vzdělávacím systému v České republice. Dále si osvojí teoretické znalosti a praktické dovednosti, nezbytné pro úspěšný rozvoj jedinců s epilepsií.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
- charakterizovat osobu s epilepsií a poskytnout jedinci první pomoc v případě zhoršení aktuálního zdravotního stavu
- orientovat se v legislativních oporách (vyhl. č. 197/2016 Sb.)
- připravit podklady pro tvorbu plánu pedagogické podpory
- vypracovat doporučení k sestavení individuálního vzdělávacího plánu - respektovat a naplňovat doporučená podpůrná opatření
- sestavit otázky pro interview s rodiči a realizovat pravidelnou komunikaci s rodiči
- navrhnout opatření, která by zajistila speciálně vzdělávací potřeby žáka v inkluzivní třídě. - Osnova
- 1. Historický vývoj přístupů k osobám se zdravotním postižením.
- 2. Definice vybraných pojmů v kontextu neurologického onemocnění (epilepsie).
- 3. Systém vzdělávání jedinců s epilepsií.
- 4. Legislativní podmínky pro vzdělávání dětí a žáků s epilepsií.
- 5. Poradenství a celkový rozvoj jedinců s epilepsií.
- 6. Vytvořit podklady pro tvorbu Plánu pedagogické podpory a Individuálního vzdělávacího plánu (IVP) žáka s epilepsií.
- 7. Specifika práce s osobami s epilepsií.
- 8. Somatické, psychické a sociální aspekty neurologického onemocnění.
- 9. Zásady první pomoci v případě komplikace akutního zdravotního stavu osoby s epilepsií.
- 9. Ucelená (koordinovaná) rehabilitace.
- 10. Prezentace vybraných výzkumných šetření, jejichž tématem byl rozvoj a kvalita života jedinců s epilepsií – příklady dobré praxe.
- Literatura
- doporučená literatura
- BURŠÍKOVÁ, Dana. Dítě s epilepsií v prostředí školy. Kroměříž: Stanislav Juhaňák - Triton, 2019, 271 stran. ISBN 9788075536600. info
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- KLENER, Pavel. Vnitřní lékařství. 4., přeprac. a doplň. vyd. Praha: Galén, 2011, xlii, 1174. ISBN 9788072627059. info
- OŠLEJŠKOVÁ, Hana. Epileptické a neepileptické záchvaty v dětství a adolescenci. 1. vyd. Plzeň: Adéla, 2009, 150 s. ISBN 978-80-87094-03-7. info
- DOLANSKÝ, Jiří. Současná epileptologie. Vyd. 1. Praha: Triton, 2000, 164 s. ISBN 8072541013. info
- neurčeno
- VÍTEK, Jiří a Marie VÍTKOVÁ. Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychoociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, 250 s. ISBN 978-80-7315-210-9. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, prezentace studentských projektů a interaktivní diskuse nad nimi. Diskuse s odborníky.
- Metody hodnocení
- Docházka: 75%
Vypracování seminární práce na vybrané téma:
1. Vytvořit modelový individuální vzdělávací plán žáka/studenta s epilepsií.
2. Vytvořit pomůcku jedinci s epilepsií (edukační, kompenzační, pracovní, relaxační aj.).
3. Připravit aktivitu v modelovém prostředí s využitím osvojených strategií.
4. Na modelovém případu promyslet důležitá materiálně-technická a organizační opatření nezbytná pro úspěšný rozvoj modelového jedince s epilepsií.
5. Připravit podklady pro interview s rodiči žáka s epilepsií.
Projekty studentů budou následně ve výuce prezentovány a diskutovány. Ohodnoceno bude celkové zpracování a prezentace projektu.
Písemný test bude obsahovat 10 otevřených otázek. Pro úspěšné absolvování kurzu je nutných 75 % správných odpovědí. - Navazující předměty
- Informace učitele
- Další informace sdělí vyučující při zahájení výuky.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SP2554/index.qwarp?prejit=15195068
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP2554