PdF:SP3009 Patopsychologie 1 - Informace o předmětu
SP3009 Patopsychologie 1
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje základní orientaci v psychologické problematice lidí s chronickým onemocněním, lidí s postižením a lidí s některými druhy duševního onemocnění. Předmět je koncipován široce s využitím řady teoretických a praktických oborů zejména medicínských (psychiatrie, neurologie a další) a je zaměřen do speciální pedagogiky, psychologie, event. sociologie a ve svých cílech sleduje podporu lidí s jinakostí a jejich uplatnění v životě. Cílem předmětu je naučit studující základní pojmy, kterými lze charakterizovat a popisovat psychologické fenomény, jež se vyvíjejí mimo tzv. statistickou normu, pochopit mechanismus vývoje psychických potíží.
- Výstupy z učení
- Studující po absolvování předmětu: - zná psychologickou problematiku různých druhů postižení, handicapu a některých nejčastějších duševních onemocnění - je schopen odborné spolupráce v multioborovém týmu zahrnující lékaře, psychology a další odborníky - orientuje se v psychologických charakteristikách lidí s jinakostí a dokáže na ně adekvátně reagovat -znát východiska a okolnosti interpretace odlišností v psychických funkcích člověka, zejména jejich možné dopady v sociálních souvislostech.
- Osnova
- 1. Předmět a význam patopsychologie, patopsychologie v psychologii, vývoj od pojetí patopsychologického k funkčnímu pojetí a jinakosti
- 2. Norma a pojetí normy, otázka normality, postižení, jinakost, handicap, duševní onemocnění
- 3. Trendy a proměny terminologie, duševní zdraví jako kontinuum, jinakost jako součást kontinuua versus norma a patologie
- 4. Kvalita života lidí s jinakostí, zkušenost, plasticita a vrstevnatost odlišnosti, východiska pro inkluzivní společnost a vzdělávání
- 5. Příčiny duševních onemocnění, dědičnost psychických vlastností a vlivy prostředí, faktory vzniku postižení
- 6. Poruchy psychických funkcí
- 7. Poruchy kognitivních procesů
- 8. Poruchy vnímání
- 9. Poruchy paměti
- 10. Poruchy myšlení
- 11. Poruchy řeči
- 12. Poruchy emocí a motivace
- 13. Poruchy pudů
- 14. Poruchy vůle
- 15. Poruchy vědomí a pozornosti
- 16. Psychologie lidí s odlišností, odlišnosti psychologie osobnosti lidí s různými druhy postižení
- 17. Rodina dítěte s jinakostí
- 18. Sebevnímání a sebepojetí u lidí s jinakostí
- 19. Somatická nemoc jako psychologický problém, prožívání nemoci, psychosomatika
- 20. Důsledky smyslového postižení a NKS v komunikaci, chování a prožívání
- 21. Psychologické vyšetření, spolupráce psychologa, psychiatra a speciálního pedagoga
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 815 stran. ISBN 9788026206965. info
- doporučená literatura
- PUGNEROVÁ, Michaela a Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. Praha: Grada, 2016, 293 stran. ISBN 9788024754529. URL info
- Taylor, M. A., Vaidya, N. A. (2009). Descriptive Psychopathology. The Signs and Symptoms of Behavioral Disorders. Cambridge University Press.
- ČEŠKOVÁ, Eva a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie : pro psychology a speciální pedagogy. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 317 s. ISBN 9788026202165. URL info
- KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 9788073675660. info
- Výukové metody
- Přednáška, skupinová interaktivní práce, samostudium.
- Metody hodnocení
- Písemný test, rešerše odborných zdrojů, peer to peer reflexe rešerše.
- Informace učitele
- Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu
A) zkouška – pı́semný test
B) včasné odevzdání dvou úkolů - rešerše a zpětné vazby (dle vlastní volby zvolenou) na práci kolegy/ně
1. Rešerše z aktuálních zdrojů k jednomu z vybraných témat Studující vypracuje text pojednávajı́cı́ o aktuálnı́ch poznatcı́ch k užší problematice v rámci daného tématu, shrne poznatky z odborných zdrojů, zejména z výzkumných studií, pojmenuje aktuálnı́ trendy. Studujı́cı́ si vybere jeden z předem daných okruhů, přihlásı́ se k tomuto tématu v IS v Rozpisu témat u předmětu.
Text bude postaven na minimálně 3 aktuálních zahraničních zdrojích. Zdroje budou vydány maximálně 10 let nazpět a budou psány v jiném než českém, slovenském či ukrajinském jazyce. Pro hledánı́ článků a publikacı́ doporučuji kvalitní recenzované zdroje z akademického prostředı́ z okruhu zavedených akademických institucí. Text bude v rozsahu minimalně 1 800 znaků (symbolů i mezer).
2. Zpětná vazba na rešerši kolegy/ně Jde nám o popisnou zpětnou vazbu a reflexi kvality zpracovánı́ rešerše a výběru zdrojů. Text bude v rozsahu minimalně 900 znaků (symbolů i mezer). - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP3009