PdF:SPROC_SP1b Specializace 1b Psychopedie - Informace o předmětu
SPROC_SP1b Specializace 1b Psychopedie
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/2.7. 32 hodin. 24 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ľubica Srnková (přednášející)
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (cvičící)
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPROC_SP1b/OS01: Pá 28. 2. 14:00–17:50 učebna 5, Pá 14. 3. 8:00–11:50 učebna 5, Pá 21. 3. 14:00–17:50 učebna 5, Pá 28. 3. 14:00–17:50 učebna 5, Pá 4. 4. 12:00–15:50 učebna 5, Pá 11. 4. 13:00–16:50 učebna 5, Pá 2. 5. 9:00–12:50 učebna 5, Pá 9. 5. 14:00–17:50 učebna 5, P. Sochor, D. Sochorová, Ľ. Srnková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si současné pojetí terminologie v oblasti pedagogiky osob s poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra, aktuální poznatky a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, systému edukace, způsobů inkluzivního vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student:
- mít obecné vědomosti z oblasti pedagogiky osob s poruchou vývoje intelektu;
- schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání;
- ovládat práci s žáky s poruchou vývoje intelektu a PAS na úrovni asistenta pedagoga. - Osnova
- 1. Psychopedie: charakteristika, předmět, cíle, terminologie, mezioborová spolupráce. Historie oboru, trendy v současnosti, odborníci, literatura. 2. Porucha vývoje intelektu: charakteristika dle různých autorů, etiologie, klasifikace. Možnosti podpory osob s poruchou vývoje intelektu od raného věku po dospělost. 3. Demence: charakteristika, projevy, typy, možnosti podpory osob s demencí. Oslabení kognitivního výkonu: charakteristika, projevy, možnosti podpory dětí. 4. Mírná porucha vývoje intelektu: charakteristika, specifika osobnosti. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. 5. Středně těžká pourucha vývoje intelektu: charakteristika, specifika osobnosti. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. 6. Poradenské služby pro děti a žáky s poruchou vývoje intelektu ve škole a mimo ni. Legislativní ukotvení. Podpůrná opatření. 7. Možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů s poruchou vývoje intelektu od předškolního věku po dospělost. Podpora v inkluzivní a škole zřízené podle §16, odst. 9 školského zákona. Asistent pedagoga. Legislativní ukotvení. 8. Charakteristika RVP PV, RVP ZV, RVP ZŠS. Podpůrná opatření. Zásady práce s dítětem a žákem s poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra v inkluzivní a škole zřízené podle §16, odst. 9 školského zákona. 9. Symptomatické poruchy řeči. Systémy alternativní a augmentativní komunikace vhodné pro osoby s poruchou vývoje intelektu a PAS. 10. Komplexní diagnostika se zaměřením na poruchu vývoje intelektu a PAS. 11. Sociální služby pro osoby s poruchou vývoje intelektu. Neziskové organizace. Speciálně pedagogická podpora. 12.Terapie a intervence pro osoby s poruchou vývoje intelektu a jejich dostupnost, aplikace v praxi. 13.Rodiny s dětmi s poruchou vývoje inteletku: fáze vyrovnávání se s postižením dítěte, fungování rodiny, role sourozenců, vize do budoucnosti, možnosti podpory rodiny ze strany odborníků. Literatura k tématu. 14. Downův syndrom: charakteristika, etiologie, klasifikace, specifika osobnosti. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. Oborníci. Literatura. Rodina dítěte s DS. Neziskové organizace. 15. Poruchy autistického spektra: charakteristika, etiologie, prevalence, klasifikace. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. Odborníci. Literatura. Poruchy autistického spektra ve škole: diagnostika, charakteristika projevů a jejich řešení, úprava podmínek a prostředí. Zásady práce s dítětem a žákem s poruchou autistického spektra v inkluzivní škole a škole zřízené podle paragrafu 16, odstavce 9 školského zákona v aktuálním znění. Rodina dítěte s PAS. Neziskové organizace. 16. Souběžné postižení více vadami. Charakteristika, klasifikace, diagnostika. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. 17. Dospělost osob s poruchou vývoje intelektu. Specifika v oblasti chování, socializace, vztahů, komunikace, sexuality, samostatnosti, vzdělávání, profesního uplatnění a trávení volného času. Možnosti podpory. Komunitní služby pro osoby s poruchou vývoje intelektu. 18. Sexuální výchova žáků s poruchou vývoje intelektu. Problematika sexuality osob s poruchou vývoje intelektu. Partnerství a rodičovství osob s poruchou vývoje intelektu. 19. Práva osob s poruchou vývoje intelektu v národních i mezinárodních dokumentech.
- Literatura
- Bachmann, P., Vítek, A. (2014) Vybrané kapitoly managementu nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Bartoňová, M. (2013) Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
- Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007) Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
- Bazalová, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál.
- Bazalová, B. (2017) Autismus v edukační praxi. Praha: Portál.
- Bendová, P., Zikl, P. (2011) Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada.
- Černá, M. a kol. (2015) Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum.
- Dlouhá, J., Dlouhý, M., Neubauerová, L., Sýkorová, Z., Dostálková, M. (2013) Úvod do psychopedie. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Janovcová, Z. (2010) Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. Brno: Masarykova univerzita.
- Lechta, V. (2011) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
- Müller, O. (ed.) a kol. (2014) Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada.
- Pipeková, J. (2006) Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD.
- Pipeková, J., Vítková, M. et al. (2014) Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita.
- Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
- Selikowitz, M. (2011) Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Praha: Portál.
- Švarcová, I. (2011) Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
- Thorová, K. (2016) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
- Vágnerová, M. (2014) Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
- Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. a kol. (2018) Mentální postižení. Praha: Grada.
- Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
- Výukové metody
- Přednáška, aktivní účast studentů.
- Metody hodnocení
- Anotace odborné publikace z oboru psychopedie. Aktivní účast (80 %). Písemný test, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
- Informace učitele
- Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SPROC_SP1b