PdF:SPc322 Poradenství, diagnostika a int - Informace o předmětu
SPc322 Poradenství, diagnostika a intervence v somatopedii I
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/1.3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Soňa Papšová (cvičící)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- 75 % účast
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6a odst. 1 písm. b) vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace speciálního pedagoga) a Studium v oblasti speciálně pedagogických věd podle § 2 vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace učitele dětí a žáků se SVP) (program PdF, C-CV)
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami v oblasti vzdělávání, intervence a poradenství.
- Výstupy z učení
- Student se orientuje v oblasti terminologie a charakteristiky osob s kombinovaným postižením, umí uplatnit poradenské teorie v praxi.
- Osnova
- Okruhy: 1. Terminologická východiska: vymezení pojmu těžké tělesné postižení, etiologické faktory, klasifikace. 2. Charakteristika osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 3. Diagnostika dítěte od tří do šesti let. Školní zralost. 4. Symptomatické poruchy řeči u dětí s MO. Nápadné znaky orálního vývoje. Příjem potravy. 5. Komunikace osob s těžkým zdravotním postižením (obecná charakteristika, prostředky komunikace, podpora komunikace, alternativní a augmentativní komunikace). 6. Podpora dítěte s kombinovaným postižením. 7. Poradenství a speciální pedagogika. Kompetence, cíle a legislativa ke speciálně pedagogickému poradenství. 8. Síť poradenských zařízení. 9. Zásady poradenské intervence. 10. Metody a prostředky poradenské práce. 11. Speciálně pedagogická diagnostika v poradenství. 12. Poradenství v oblasti předškolního vzdělávání, školní zralost. 13. Poradenství v oblasti školního vzdělávání, kariérní poradenství. 14. Mezioborová spolupráce. 15. Kasuistika, analýza vybraných kasuistik.
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. 2. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Specifika školní zralosti u dětí s tělesným postižením a možnosti speciálně pedagogické diagnostiky. In Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. první. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., Praha 2019, 2019, s. 61-128. Školní zralost 4. ISBN 978-80-7496-421-3. info
- doporučená literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- Výukové metody
- Seminář, příklady dobré praxe, analýza případové studie.
- Metody hodnocení
- Seminární práce. Ústní zkouška.
- Informace učitele
- Požadavky na seminární práci budou upřesněny v průběhu kurzu. Odborná literatura je doplňována průběžně vzhledem ke sledovaným okruhům.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SPc322