PdF:SZc0031 Oborová didaktika biologie 2 - Informace o předmětu
SZc0031 Oborová didaktika biologie 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící) - Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SZc0030 Oborová didaktika biologie 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Student na základě aktuálními platných kurikulárních dokumentů a v souladu s odbornými poznatky připraví výuku biologie. Při zpracování návrhu výuky uplatňuje dílčí postupy didaktické transformace a používá rozmanité prostředky výuky. V rámci kurzu se student naučí zařadit konkrétní učivo do struktury kurikulárních dokumentů, správně formulovat výchovně vzdělávací cíle, rozvíjet mezipředmětové vztahy, používat různé prostředky výuky a sestavit scénář hodiny.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student je schopen:
charakterizovat postavení přírodopisu a biologie v aktuálně platných kurikulárních dokumentech
zařadit vybrané téma do struktury kurikulárních dokumentů
pro konkrétní hodinu přírodopisu nebo biologie formulovat výchovně vzdělávací cíle
pro konkrétní hodinu přírodopisu nebo biologie navrhnout, jak rozvíjet mezipředmětové vztahy
charakterizovat výhody a nevýhody práce s vybranými prostředky výuky
pro konkrétní hodinu přírodopisu nebo biologie navrhnout sled metodických postupů (scénář výuky). - Osnova
- Kurikulární dokumenty ČR. Postavení biologického a geologického učiva v kurikulárních dokumentech. (4 hod.)
- Plánování a příprava výuky: výukové cíle, jejich typy a zásady formulace. (3 hod.)
- Plánování a příprava výuky: prostředky výuky přírodopisu a biologie. (3 hod.)
- Plánování a příprava výuky: organizační a kooperační formy výuky přírodopisu a biologie. (3 hod.)
- Plánování a příprava výuky: metody výuky přírodopisu a biologie. (3 hod.)
- Plánování a příprava výuky: aktivizující metody výuky přírodopisu a biologie. (4 hod.)
- Literatura
- povinná literatura
- GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: Strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. 2. vydání. Praha: Euromedia Group, 2017.
- CHOCHOLOŠKOVÁ, Zdeňka a HAJEROVÁ MÜLLEROVÁ, Lenka. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2019.
- JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a kolektiv. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2022.
- LACINA, Lubor a KOTRBA, Tomáš. Aktivizační metody ve výuce: Příručka moderního pedagoga. 3. vydání. Brno: Barrister & Principal, 2015.
- PETTY, Geoff. Moderní vyučování. 6. rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2013.
- SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. 2. vydání. Praha: Portál, 2013.
- doporučená literatura
- ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975
- HERR, Norman. The sourcebook for teaching science: Strategies, activities, and instructional resources: grades 6-12. San Francisco: Jossey-Bass, a Wiley Imprint, 2008
- REISS, Michael, WINTERBOTTOM, Mark and HARRISON, Chris [eds.]. Teaching secondary biology. Third edition. London: Hodder Education, an Hachette UK Company, 2021.
- Výukové metody
- Výklad, simulace výukových situací, vysvětlování, práce s textem, pozorování, práce s určovacím klíčem, práce s atlasem.
- Metody hodnocení
- Zápočtový test a ústní rozprava nad portfoliovým úkolem.
Portfoliový úkol: didaktická transformace vybraného tématu (příprava na hodinu). - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0031