PdF:SZc0034 Oborová didaktika češtiny 2 - Informace o předmětu
SZc0034 Oborová didaktika českého jazyka a literatury 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící) - Garance
- MgA. Miroslav Jindra, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: MgA. Miroslav Jindra, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Studenti se v průběhu kurzu seznamují se základní problematikou didaktiky literární výchovy a její terminologií. Cílem je poskytnout vhled do oboru literární výchovy prostřednictvím teorie i praxe. Studenti si tak osvojují základní terminologii, kterou aplikují přímo do praxe v rámci dílčích praktických činností. Důraz se klade na zkušenostní učení, kritické myšlení a různé přístupy v oblasti hodnocení, reflexe a sebereflexe vlastní činnosti studentů s přesahy do literárněvýchovné praxe.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student je schopen:
- aplikovat teoretické poznatky a praktické zkušenosti a volit tvůrčí metody a formy při práci s uměleckým textem;
- volit vhodný umělecký text, a to s ohledem na psychická vývojová specifika vybrané skupiny žáků;
- orientovat se v různých metodách a postupech, které využívá při literárněvýchovné práci s uměleckou literaturou;
- analyzovat literárněvýchovný proces a využít vhodné nástroje pro jeho reflexi. - Osnova
- Didaktika literární výchovy a její význam při výuce na ZŠ (cíle, obsahy, formy atd.) (2 hod.)
- Specifika žáků ZŠ z pohledu literární výchovy (3 hod.)
- Funkce literatury; literární komunikace; význam literární zkušenosti v procesu poznávání (3 hod.)
- Literární výchova v kontextu současného kurikula (RVP, ŠVP, klíčové kompetence atd.) (2 hod.)
- Metody výuky a jejich využití v literárněvýchovné praxi; didaktická interpretace textu (3 hod.)
- Interpretační postupy při práci s uměleckým textem; specifické způsoby recepce a reflexe uměleckého textu (3 hod.)
- Literatura, didaktická hra a literární tvorba (2 hod.)
- Role učitele při literárněvýchovném procesu; recepce a reflexe, hodnocení a sebehodnocení (2 hod.)
- Literatura
- povinná literatura
- BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Moderní pedagogika v teorii a praxi. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
- GEJGUŠOVÁ, Ivana. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole: podíl doporučené četby na dětském čtenářství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1
- HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80
- MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Edice pedagogické literatury. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
- STUCHLÍKOVÁ, Iva; JANÍK, Tomáš; BENEŠ, Zdeněk; BÍLEK, Martin; BRÜCKNEROVÁ, Karla et al. Oborové didaktiky: vývoj – stav - perspektivy. Syntézy výzkumu vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
- ZÍTKOVÁ, Jitka. Teorie výuky literatury v historické perspektivě. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9629-5.
- doporučená literatura
- BERÁNKOVÁ, Eva a LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Trocha literární teorie: příručka pro literární výchovu žáků 6.-9. ročníků základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií. Praha: Nakladatelství Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-606-9.
- GAMBLE, Nikki. Exploring children's literature: reading for knowledge, understanding and pleasure. Fourth edition. London: Sage, 2019. ISBN 978-1-5264-3948-2.
- CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
- SPINK, John. Children as readers: a study. Repr. London: C. Bingley, 1990. ISBN 0-85157- 440-8.
- TRAVERS, Barbara E. a TRAVERS, John F. Children's literature: a developmental perspective. Hoboken: John Wiley & Sons, [2008]. ISBN 978-0-470-11104-8.
- WAUGH, Rosemary a WAUGH, David. Integrating children's literature in the classroom: insights for the primary and early years educator. London: McGraw Hill/Open University Press, 2022. ISBN 978-0-3352-5080-6.
- Výukové metody
- Výuka kombinuje různé výukové metody: výklad, práce s uměleckým textem, práce s obrazem, řízená diskuze, skupinová diskuze, samostatná práce studentů, heuristické metody, vybrané reflektivní metody, metody hodnocení a sebehodnocení.
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen na základě odevzdání písemně zpracované dokumentace zahrnující přípravu, realizaci a reflexi jedné vyučovací hodiny zaměřené na literaturu u věkové skupiny žáků základní školy. Písemná dokumentace slouží jako součást portfolia.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0034