PdF:HV1Z_HN3 Play. Instru. & Vocal Training - Course Information
HV1Z_HN3 Playing an Instrument and Vocal Training 3
Faculty of EducationAutumn 2002
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Ivo Bartoš, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc. (seminar tutor)
doc. MgA. Jana Frostová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Marie Kábelová (seminar tutor)
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Vladimír Richter (seminar tutor)
Mgr. Dagmar Ryšánková (seminar tutor)
doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Department of Music – Faculty of Education
Contact Person: Marie Doležalová - Prerequisites (in Czech)
- HV1Z_HN2 Play. Instru. & Vocal Training
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS4)
- Course objectives
- Creation of system of skills and habits in singing technique. Methodical basis for pedagogical work with child and aduit voice. Study materials - czech folk, song. czech kunstlied / Janáček, Dvořák, Smetana, Martinů/. Main aims of course are improvement of students' technical akills and and teaching of tone culture and musical axpression. Students are familiarised with all style periods and acquire skills for reading of new texts. How to improvise when playing national folk songs and kunstlieder.
- Syllabus (in Czech)
- Hlasovávýchova: Předmět studia - rozšiřování hlasového rozsahu - zvukové vyrovnávání vokálů - míchání hlavové a hrudní rezonance Literatura: učebnice Hudební výchovy pro 3. a 4. ročník ZŠ Hra na nástroj - klavír: Základy improvizace: doprovody k 25 písním / 10 písní z 3. ročníku, 10 písní ze 4. ročníku / A/ základní doprovodné stylizace ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu, čtení a hra akordických / kytarových / značek B / bas a přiznávky v úzké harmonii C/ rozklady, figurace D/ modulace Přednes: 1 přednesová skladba dle výběru a technické vyspělosti studenta Zápočet: - 25 písní s vlastním doprovodem - 5 hlasových cvičení pro rozezpívání /zpěv + klavír/ - transpozice písní Zápočet: A/ Hra stupnic a akordů B/ Hra doprovodů k 25 písním C/ hra přednesové skladby
- Literature
- FROSTOVÁ, Jana. Využití základních prvků pěvecké techniky pro zlepšení kvality vokálního projevu (Using the basic elements of singing technique for improving the quality of vocal utterance). In Sborník XVII. mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu, díl I. 1st ed. Vyškov: VVŠ PV Vyškov, 1999, p. 154-157. ISBN 80-7231-035-6. info
- CRHA, Bedřich and Ladislav FUČÍK. Výběr písní pro řízenou improvizaci klavírního doprovodu (Selection of songs for Controlled Improvisation of Piano Accompaniment). 2nd ed. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 66 pp. ISBN 80-210-1934-4. info
- FROSTOVÁ, Jana and Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 38 s. ISBN 8021012293. info
- KNOPOVÁ, Blanka and Božena KUFHABEROVÁ. Základy klavírní improvizace, využití klavírní hry v hudebníéch činnostech na základní škole (Basics of Piano Improvisation, use of Piano Games in Musical Activites in Basic School). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1995, 127 pp. ISBN 80-210-1195-5. info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: odborné cvičení
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Autumn 2002, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2002/HV1Z_HN3