CJ2MP_JDC1 Didaktika českého jazyka I

Pedagogická fakulta
podzim 2004
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Ivo Martinec, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s obsahem jazykového vyučování na ZŠ. V seminářích mají studenti získat dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce (různé typy hodin), připravit doplňující materiál: texty na procvičování jednotlivých jevů, vhodné ilustrační příklady pro výklad látky, did. hry atd., naučit se opravovat nedostatky v písemných i ústních projevech žáků. Součástí práce v semináři je rovněž srovnání několika typů učebnic a diskuse o jejich koncepci.
Osnova
  • 1. Didaktika, její předmět, vztah k ostatním disciplinám. 2. Postavení předmětu ČJL v učebních plánech všech stupňů škol. 3. Cíl vyučování ČJ a slohu. 4. Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře. 5. Didaktické zásady. 6. Osobnost učitele. 7. Obsah vyučování na jednotlivých stupních škol. 8. Vědomosti, dovednosti, návyky. 9. Vyučovací formy a metody. 10. Učební pomůcky.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Karla ONDRÁŠKOVÁ. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 50 s. ISBN 8021010355. info
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. D. 2, Jazyková výchova. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 87 s. ISBN 80-210-1041-X. info
  • SVOBODA, Karel. Didaktika českého jazyka a slohu. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 307 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Předmět je ukončen zápočtem.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.