PdF:CJ2MP_JDC1 Didaktika českého jazyka 1 - Informace o předmětu
CJ2MP_JDC1 Didaktika českého jazyka 1
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s obsahem jazykového vyučování na ZŠ. V seminářích mají studenti získat dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce (různé typy hodin), připravit doplňující materiál: texty na procvičování jednotlivých jevů, vhodné ilustrační příklady pro výklad látky, did. hry atd., naučit se opravovat nedostatky v písemných i ústních projevech žáků. Součástí práce v semináři je rovněž srovnání několika typů učebnic a diskuse o jejich koncepci.
- Výstupy z učení
- Student získá dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce (různé typy hodin), připravit doplňující materiál: texty na procvičování jednotlivých jevů, vhodné ilustrační příklady pro výklad látky, did. hry atd., naučí se opravovat nedostatky v písemných i ústních projevech žáků. Dokáže srovnat několik typů učebnic a diskutovat o jejich koncepci.
- Osnova
- 1. Didaktika, její předmět, vztah k ostatním disciplinám. 2. Postavení předmětu ČJL v učebních plánech všech stupňů škol. 3. Cíl vyučování ČJ a slohu. 4. Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře. 5. Didaktické zásady. 6. Osobnost učitele. 7. Obsah vyučování na jednotlivých stupních škol. 8. Vědomosti, dovednosti, návyky. 9. Vyučovací formy a metody. 10. Učební pomůcky.
- Literatura
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Karla ONDRÁŠKOVÁ. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 50 s. ISBN 8021010355. info
- HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. D. 2, Jazyková výchova. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 87 s. ISBN 80-210-1041-X. info
- SVOBODA, Karel. Didaktika českého jazyka a slohu. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 307 s. info
- Výukové metody
- Metody založené na myšlenkových operacích (analýza, syntéza aj.), metody řízeného rozhovoru, kritického myšlení a samostatné práce, teoretická příprava, prezentace příprav na výuku.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář. Předmět je ukončen zápočtem, podminkou je prezentace příprav na výuku.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/CJ2MP_JDC1