PdF:SP4RC_SP2d Specializace 2 - Informace o předmětu
SP4RC_SP2d Specializace 2d somatopedie
Pedagogická fakultapodzim 2004
- Rozsah
- 0/32/0. 16 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- obor somatopedie, významné osoby v historii, vývoj vztahu společnosti, současné trendy v péči o postižené v mezinárodním kontextu, systém výchovy a vzdělávání, legislativa, speciálně pedagogická centra, školy při zdravotnických zařízeních, klasifikace pohybových vad, centrální a periferní obrny, deformace, amputace, DMO, rozoj motoriky u dětí s DMO, rozovj řeči, výka dětí s DMO na 1. stupni ZŠ, vzdělávání žáků s více vadami, integrace, profesní orientace, terapie.
- Osnova
- 1. Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým 2. Pojetí oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (Jedlička, Bakule, Bartoš, Chlup, Kábele) 3. Současné zahraniční trendy v péči o tělesně postižené, srovnání s podmínkami v České republice 4. Systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených (zdravotnictví, školství, ÚSP) 5. Integrace tělesně postižených do běžných typů dětských zařízení a škol legislativa, vyhláška 127/97 Sb. O speciálních školách a speciálních mateřských školách, podmínky integrace 6. Speciálně pedagogická centra pro tělesně postižené a jedince s více vadami, jejich postavení v rámci poradenského systému ve školství ČR, vymezení specifických úkolů 7. Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách (MŠ,ZŠ), charakteristika, herní terapie 8. Organizace školy při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice), metody výuky, hodnocení a klasifikace žáků ve školách při zdravotnických zařízeních 9. Charakteristika nemocné mládeže, nejčastější chronická onemocnění (epilepsie, alergie, astmatická onemocnění), vliv na výchovu a vzdělání dětí a mladistvých a jejich profesní zařazení 10. Klasifikace pohybových vad 11. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí 12. Dětská mozková obrna, etiologie, charakteristika, rozdíl od dětské obrny 13. Formy DMO, charakteristika, výchova a vzdělání dětí s DMO 14. Hemiparéza, charakteristika, pedagogická podpora 15. Diparéza, charakteristika, pedagogická podpora 16. Kvadruparéza, charakteristika, pedagogická podpora 17. Lehká mozková dysfunkce, charakteristika 18. Vliv LMD a DMO na psychický vývoj (zejména předškolní věk) 19. DMO jako kombinované postižení, charakteristika kombinovaného postižení (hybné postižení+mentální retardace, epilepsie, vady řeči, smyslové postižení 20. Formy stimulace v předřečové úrovni u dětí s DMO 21. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů 22. Degenerativní onemocnění svalů, progresivní svalová dystrofie 23. Vývoj, diagnostika a reedukace jemné motoriky (obecná charakteristika, úchop, lateralita) u jedinců s poruchou hybnosti 24. Vývoj, diagnostika a reedukace grafomotoriky, kresby a psaní se zaměřením na tělesně postižené 25. Diagnostika řeči a komunikačních schopností u dětí s DMO nápadné znaky orálního vývoje, dysartrie 26. Hodnocení vývojových zvláštností do jednoho roku 27. Typické projevy batolete 28. Diagnostika dítěte od tří do šesti let 29. Diagnóza školní zralosti a příprava dítěte na školu 30. Raná péče, včasná intervence u dětí s hybným postižením 31. Problematika výuky tělesně postižených žáků na ZŠ, charakteristika předmětu dorozumívací dovednosti 32. Profesní orientace tělesně postižených žáků, druhy škol v rámci středního školství pro tělesně postiženou mládež 33. Problematika výchovy a vzdělání dětí a žáků s více vadami (tělesné + mentální postižení), zvláštní škola, pomocná škola, přípravný stupeň pomocné školy, rehabilitační třídy pomocné školy 34. Terapie ve speciálně pedagogické péči hipoterapie, canisterapie 35. Terapie ve speciálně pedagogické péči arteterapie, muzikoterapie, snoezelen 36. Ergoterapie. Metodika práce u dětí s DMO senzomotorická koordinace 37. Metoda bazální stimulace 38. Léčebná rehabilitace dětí s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie) 39. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělání dětí s tělesným postižením a s více vadami. Užití počítačů u tělesně postižených. 40. Rehabilitační program pro jedince se získaným poškozením mozku. Specifika rehabilitace u seniorů.
- Literatura
- Přehled vývoje dítěte :od prenatálního období do 8 let. Edited by K. Eileen Allen - Lyn R. Marotz. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 187 s., il. ISBN 80-7178-614-4. info
- Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s. ISBN 8072541927. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 444 s. ISBN 80-7178-214-9. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999, 135 s. ISBN 80-85931-69-9. info
- Metody hodnocení
- - aktivní účast - zpracování práce na dané téma - test - ústní zkouška
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Specializace II. - na 1a navazuje 2c, na 1b je možnost výběru mezi 2d, 2e, 2f.
- Statistika zápisu (podzim 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2004/SP4RC_SP2d