SP4RC_SP2d Specializace 2d somatopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/32. 32 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Absolvování základů předmětu Somatopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit vědomosti o problematice osob s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním, o možnostech jejich vzdělávání, podpory a stimulace. Na konci semináře budou studenti schopni porozumět specifikům různých druhů tělesného postižení či zdravotního znevýhodnění a využít získané vědomosti v praxi při jejich vzdělávání a podpoře.
Osnova
  • 1. Vývoj přístupů společnosti k tělesně a zdravotně postiženým.
  • 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru.
  • 3. Klasifikace pohybových vad.
  • 4. Centrální obrny při zasažení mozku
  • 5. Centrální obrny při zasažení míchy
  • 6. Centrální obrny při degenerativním onemocnění mozku a míchy
  • 7. Dětská mozková obrna, etiologie, formy DMO, vliv na psychický vývoj.
  • 8. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, fixovaná diparéza, terapie, prognóza).
  • 9. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, reflexní zvláštnosti, fixovaná hemiparéza, poškození dominance motoriky ruky, asymetrie hemisfér a řeč, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza).
  • 10. Kvadruparéza (rozvoj kvadruparézy, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, fixovaná kvadruparéza, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza).
  • 11. DMO jako kombinované postižení.
  • 12. Symptomatické poruchy řeči u dětí s DMO.
  • 13. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů.
  • 14. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba.
  • 15. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba.
  • 16. Degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc, aseptické kostní nekrózy).
  • 17. Charakteristika chronických onemocnění (alergie, astma), specifika práce.
  • 18. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění), specifika přístupů.
  • 19. Epileptický syndrom, specifika práce, vliv na vzdělávání.
  • 20. Školský systém vzdělávání jedinců s tělesným postižených (předškolní, základní, střední - legislativa).
  • 21. Integrace tělesně postižených žáků do běžných typů škol (legislativa, podmínky, struktura IVP)
  • 22. Poradenské služby v ČR (poradenští pracovníci na školách, SPC, PPP, IPPP, legislativa). SPC pro tělesně postižené (organizace, význam, zaměření činností).
  • 23. Raná intervence u dětí s vývojovými poruchami (cíle a význam, organizace, legislativa).
  • 24. Specifika práce u dětí v předškolním vzdělávání. Posuzování školní zralosti u dětí s hybným postižením.
  • 25. Lateralita – diagnostika, zřetel k tělesně postiženým, zvláštnosti u amputací, deformací a hemiparéz.
  • 26. Specifika vzdělávání v základních školách pro tělesně postižené (pracovního prostředí, kompenzační a didaktické pomůcky, speciální formy a metody práce – reedukace, kompenzace).
  • 27. Organizace a význam škol při nemocnici (cíle vzdělávání, rozsah a obsah vyučování, hodnocení, herní terapie).
  • 28. Význam, úkoly a organizace škol v ozdravovnách a dětských léčebnách (rozsah vzdělávání, hodnocení, klasifikace žáků ve školách, specifika práce).
  • 29. Předprofesní příprava žáků s tělesným postižením (hlediska přiměřenosti při výběru školy, možnosti poradenství).
  • 30. Profesní orientace tělesně postižených žáků (možnosti vzdělávání v rámci středního školství).
  • 31. Význam práce a pracovního uplatnění tělesně postižených. Zaměstnávání zdravotně postižených občanů.
  • 32. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení.
  • 33. Postižení ve stáří (možnosti a formy péče o seniory).
  • 34. Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence.
  • 35. Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence.
  • 36. Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma u tělesně postižených, pedagogická intervence.
  • 37. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělávání u tělesně postižených jedinců. Užití počítačů u tělesně postižených.
  • 38. Terapie ve speciálně pedagogické péči – úkoly speciálního pedagoga, metody a postupy práce (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie).
  • 39. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy.
  • 40. Léčebná rehabilitace u klientů s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda).
Literatura
    povinná literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999, 135 s. ISBN 80-85931-69-9. info
  • Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s. ISBN 8072541927. info
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s r.o., 2009, 172 s. speciální pedagogika. ISBN 978-80-7392-094-4. info
Výukové metody
seminář, diskuse, exkurze
Metody hodnocení
seminární práce, písemný test (35 otázek), ústní zkouška
Navazující předměty
Informace učitele
BAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno : 2006, MU. ISBN 80-210-3971-X. BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodních dimenzích. Brno : MSD, 2005. ISBN 80-86633-31-4. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha : KAROLINUM 1995. ISBN 80-7184-030-0. KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s DMO. Praha : MPSV 1986. Defektologický slovník. Praha : H+H, s.r.o., 2000. ISBN 80- 86022-76-5. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. LOOSEOVÁ, A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha : Portál, 2001, ISBN 80-7178-540-7. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno : PdF MU, 2003, ISBN 80-210-3242-1. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Brno : MU, 2005. ISBN 80- 210-3718-0. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0. PROCHÁZKOVÁ, L. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-094-4. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha : IPPP ČR, 1998. ŠLAPAL, R. Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-017-4. VAĎUROVÁ, H. Sociální aspekty kvality života v onkologii. Brno : MSD, 2006. ISBN80-86633-60-8. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. VÍTEK, J. Medicínská propedeutika. Úvod do neurologie. Úvod do oftalmologie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-154-6. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80 85931-69-9.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Specializace II. - na 1a navazuje 2c, na 1b je možnost výběru mezi 2d, 2e, 2f.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.