PdF:SC4MK_PsVL Psychologie vedení lidí - Informace o předmětu
SC4MK_PsVL Psychologie vedení lidí
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 0/0/15. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jana Veselá, PhD.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Osnova
- Příbuzné disciplíny: psychologie práce (vnitřní a vnější podmínky pracovního procesu, pracovní výkon) inženýrská psychologie (psychologické aspekty fyzických podmínek při práci) psychologie řízení (vytváření optimálních podmínek /fyz., psych., sociálních.../ pro dosahování cílů) sociální psychologie práce (sociální vztahy na pracovišti a vztah k výkonu) personální management (řízení lidských zdrojů) Výběr lidí do pracovního týmu Před výběrem: Potřebujeme nového člověka? Jde o oboustranný výběr (co požadujeme a co nabízíme) Kritéria (čemu by měl vyhovovat) Půjde o výběrové řízení nebo konkurz? Konkurz podléhá legislativě. Metody (čím to zjistíme) a postup výběru Kritéria (mohou být výsledkem profesiografických přístupů): Popis/analýza pracovního místa (co a jak se dělá, normy, kde, kdy) Specifikace pracovního místa (jaké schopnosti a dovednosti k tomu potřebuje, praxe) Specifikace požadavků na pracovníka (naše speciální požadavky věk, pohlaví, vzhled, pozor na diskriminace!) Metody a postup výběru Inzerát (Co požadujeme a co nabízíme...) Sběr dotazníků a životopisů První výběr (bez pozvání uchazeče) studium dotazníků a životopisů, vysvědčení a jiných dokumentů Druhý výběr (zvou se uchazeči, strategie zvaní čas, jednotlivě...), Testování - prozkoušení uchazečů a rozhovory. Komise, spolupráce s psychology. Případné požadování a zkoumání referencí, zdravotní dokumentace. Může být více kol výběru, 2 3 kola nejčastější. (Mnoho kol se nedoporučuje, uchazeči ztratí zájem.). Výběr: Co je pro nás důležité? Co už umí, nebo jestli se rychle učí? Toho nejlepšího nebo nejvhodnějšího? Rozhodnutí o výběru a informování o rozhodnutí se zasílá všem. (viz literatura: J. Koubek viz., Stýblo: Jak si vybírat ...., atd.) Největší validita Assessment centra Soubor individuálních zkoušek, diskuse, skupinové řešení úkolů, problémů apod. Hodnotící komise. Používají se i pro jiné účely (hodnocení, školení pracovníků...). Komise, pozorovací schémata, trvají i několik dní. (literatura Assessment centra: vydalo Testcentrum Praha, www.testcentrum.cz). Rozhovory Strukturované pro všechny stejné, přesně stanovené cíle: Co chceme zjistit? Záznamový arch. Způsoby kladení otázek: otevřené, situační (by udělal), na znalost práce, jak byl zvyklý pracovat. Popis/reflexe vlastní pracovní zkušenosti metoda STAR. Odhadujeme schopnost učit se, spolupracovat. Jaké má požadavky na práci (Budou mu naše podmínky vyhovovat?) Hodnotící komise, pozorovací schémata, modelové odpovědi, bodování Psychologické testy psychometrické i projektivní Osobnostní dotazníky i výkonové testy (viz psychologická diagnostika, M. Svoboda: Psychodiagnostika dospělých atd.). Nový pracovník Proč nepodává výkon, jaký jsme předpokládali? Proč se chová nepřirozeně? Předcházení stresu a zvládání stresu při nástupu do nového zaměstnání. Péče o nového pracovníka: Sféra orientace na prostředí Sféra orientace na lidi Sféra orientace na pracovní proces Sféra orientace na rodinu Další opatření: Pomáhající kolega gardedáma, zapisování si dotazů, pravidelné schůzky s vedoucím. (Lazarová, B., Pol, M. Program adaptace nových pracovníků nenáročná a návratná investice. In: Personál, 1997, s. 16-17.) Pracovní motivace Teorie: (literatura - viz Bělohlávek) Mechanistické teorie (F. Taylor) zefektivnění výkonu, výcvik, nejlepší způsob práce, myslí se za dělníka nemá odpovědnost. McGregor: X lidé se snaží práci vyhnout Y práce je pro člověka přirozenou aktivitou Ch. Argirys (1964) lidé ztrácejí zájem o práci, pokud jsou direktivně vedeni Teorie kontingence: neexistuje jeden správný způsob řízení Herzberg: Lidé jsou motivováni vnějšími (plat, řízení, kontrola, vztahy, hygienické a fyzikální podmínky...) a vnitřními faktory (charakter práce, smysluplnost, zajímavost práce, morální ocenění, růst...) W. Ouchi: teorie Z: Je spojením americké a japonské filozofie řízení Maslow: V řízení je třeba dbát na uspokojování potřeb (sebeaktualizace), hierarchie potřeb viz úvod do psychologie Mayo - vztahy Mc Clealand- 3 motivační úrovně: potřeba sounáležitosti, potřeba vlivu, potřeba uplatnění Maslow: Fyziologické potřeby Odměňování materiální (penězi i jinými výhodami) Druhy: Optimální, liberalistický, trestající, destruktivní, absurdní styl odměňování Odpočinek, sociální zázemí Bezpečí Sounáležitosti (Mayo human relations) Uznání (nemateriální odměňování), Mc Clealand: potřeba sounáležitosti, prosadit se - moc, uplatnit se... Estetické Najděte si čas a rozhlédněte se po pracovišti Kognitivní (řízení profesionálního rozvoje) Seberealizace Pracovní spokojenost Pracovní spokojenost je podmíněna: o Kariérou, postupem o Charakterem práce o Mírou samostatnosti o Stylem vedení o Sociálními vztahy o Vazbou k jiným úsekům organizace o Fyzikálními podmínkami (viz literatura Kohoutek, Štěpaník) Charakteristika práce (dovednosti, druh úkolu, význam úkolu, samostatnost, zpětná vazba) Má vliv na: Psychologické stavy (zážitek smysluplnosti, odpovědnosti, radost z výsledků...) Výstupem je: Vnitřní motivace, růst spokojenosti, efektivita Organizační kultura Má vliv na spokojenost. Je předávána, relativně stabilní. Popsatelná. Lze postupně měnit. Jde o psaná i nepsaná pravidla, zvyky, tradice, řízení, vztahy... chování organizace Jak spolu lidé jednají, , co je odměňováno a co postihováno, jací lidé jsou úspěšní, jaké jsou tradice, historky..., jaké jsou symboly, hesla... oblečení, péče o pracovníky... atd.) Výstup pracovníka Změny při ztrátě zaměstnání: peníze, činnost ztráta praxe, rozmanitost žití, struktura času, sociální kontakt, osobní identita (živitel) Důsledky (stres, změny v chování, emoce) Typ A (křivda, obavy, rezignace) x typ B (výzva) Řízení out-placing: volba oznamování a metod propouštění (pověst podniku), transparence strategií (aby se lidé nelekli a neodcházeli všichni), výstupní rozhovory jako péče o zaměstnance i užitečná ZV podniku Podpora práce v týmu Význam týmu Pro plnění úkolů, rozvoj organizace a spolupráce, místo společného vzdělávání, profesionální a osobnostní rozvoj Co je tým - charakteristiky Hranice lidé - vztahy, délka trvání, úkol funkční rámec, vlastní identita týmu, autonomie, otevřenost ke změně Důležitá je paměť týmu Historie, plánování, dokumentace plnění úkolů, schůze, vzdělávání autoevaluace Motivace týmu Potřeby týmu, potřeby úkolu, potřeby jednotlivců, vlastní potřeby vedoucího Týmové role (M. Belbin: tahoun tvořivý, nové impulsy, zdrojař - informace, lídr, tvarovač dává věcem jasnou podobu - vizi, evaluátor, podporovatel, metodolog přesné pracovní postupy, dokončovatel, odborník...) viz literatura N. Hayes Dynamika týmu Vztahy v týmu, koheze rizika rozpadu: silná/slabá koheze, změna/neměnnost (viz literatura A. Gold). Tvorba týmu fáze Podmínky spolupráce: společný cíl, důvěra, nevykořisťování, oběť a riziko, rezignace na osobní zisk (viz literatura, Pol, Lazarová: Spolupráce učitelů...) Osobnostní předpoklady pro spolupráci Transakční analýza (Harris 4 životní pozice: já jsem OK ty jsi OK pozice), vli těchto pozic na schopnost spolupracovat Komunikace v týmu Důležitost informací, důležitost zpětné vazby. (JOHARI). Podmínky pro zpětnou vazbu viz literatura A. Gold. Důležitost volby média pro komunikaci. Důležitost vyjasňování představa o ztrátě komunikace: Co chci říct, co říkám, co slyší, co poslouchá, čemu rozumí, co odráží... Aktivní naslouchání (dotazování, reformulace, centrace k obsahu, syntéza, pohled, poznámky) Kognitivní stereotypy (při zpracovávání informací), Kognitivní modely Efektivní komunikace (kognitivní přizpůsobení, zájem o druhého, reciprocita, humor, třikrát ne, podpora vývoje a flexibility, konzistence interakcí, pozitivní komunikace) Komunikační styly vedoucího pracovníka analytický, řídící, přátelský, expresivní (dimenze pasivní x aktivní, orientace na úkol x orientace na lidi). Win win strategie ve vyjednávání Konflikty Druhy konfliktů intraindividuální, interindividuální, interskupinové v obsahu, procesu, osobách horké a studené Význam konfliktů (nejsou jen negativní, mohou i pomáhat...) Atmosféra v konfliktu Obecné zvládání konfliktů (únik, boj, kompromis, konsenzus) Mapa konfliktu Zásady pro řešení konfliktu: Otevřenost a kongruence, vyjasňování představ, win-win strategie, postoj OK-OK, snaha o konsensus, hledět dopředu, přesné představy o cílech a způsobech řešení, lépe předcházet než léčit, všímat si pocitů a vztahů, vliv času, lépe poznat druhého, zvyšovat způsobilost lidí k řešení konfliktů, přizvat odborníky, pracovat se silnými stránkami a zdroji účastníků konfliktu... Hry podle transakční analýzy - rodič, dítě, dospělý. Křížové transakce možný zdroj konfliktů, neefektivní komunikace (viz sociální psychologie) Profesionální rozvoj lidí v instituci 5 oblastí kvality instituce/školy (Haider) - hlavní proces, prostředí, vnější vztahy, řízení, další vzdělávání pracovníků . Oblasti profes. rozvoje: profesní identita, vlastní chování a postoje, rozvoj schopností, kariérní růst, vztahy k druhým, profesní komunikace, zvládání stresu... Pojmy supervize, koučink... Osobnost lídra Manažer a lídr: leadership, Leader jako vůdce, pomáhá skupině dosáhnout cílů, moc je spontánní. Manager: funkce, moc institucionálně přidělená. Neadekvátní motivy vedení: potřeba dominovat, mít moc, sebepotvrzení, exhibice, snaha mít vliv, snaha manipulovat...) Role manažera, úkoly. Emocionální inteligence, personální složky inteligence a jejich význam pro vedení lidí (viz úvod do psychologie, literatura Gardner: dimenze myšlení ). Workholismus , hlavní znaky Burnout syndrom - hlavní znaky
- Literatura
- Hayes, Nicky: Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-983-6
- KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
- KOHOUTEK, Rudolf a Jaroslav ŠTĚPANÍK. Psychologie práce a řízení. Brno: Cerm, 2000, 223 s. ISBN 80-214-1552-5. info
- POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: STROM Praha, 1999, 78 s. ISBN 80-86106-07-1. info
- GOLD, Anne. Řízení současné školy : o práci učitelů na střední úrovni řízení. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, 164 s. ISBN 80-902614-0-X. info
- Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/SC4MK_PsVL