PdF:SC4MK_PsVL Psychologie vedení lidí - Informace o předmětu
SC4MK_PsVL Psychologie vedení lidí
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/1.2. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Propojování teorie s praxí. Studenti formou pracovních dílen, dokladují své teoretické znalostí získáné v rámci výkladu lektora. Výstupem jsou projekty jednotlivých studentů, které obhajují v rámci zkoušky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- V rámci předmětu student: Rozvine si schopnosti a naučí dovednosti v oblasti spolupráce, komunikace a vedení, zejména pro vytváření jejich budoucích pracovních týmů, se zaměřením na instituce působících v pomáhajících profesích. Setřídí si poznatky s interdisciplinárním využitím v oblastech sociální psychologie práce, psychologie práce a řízení, personalistiky, managementu aj.
- Osnova
- ***Umění komunikace - verbální a neverbální komunikace: a)Řeč těla - mimika, oční kontakt, gestika, odstupová vzdálenost, postoj) - využití v praxi, slovní komunikace, hlas - tón, barva,rychlost mluvy, druhy slovní komunikace a jejich používání v praxi) , první dojem, vzhled a image, „schopnost se prodat“, jsk zsjímsvě s přesvědčivě mluvit b)Komunikace v týmu a efektivní komunikační styly vedoucího pracovníka c)Asertivní jednání a zpětná vazba: (Rozvoj asertivity a efektivní sdělování zpětné vazby, vyhodnocení stupně asertivity jednotlivce, teorie asertivity, způsoby asertivního jednání, mýty asertivity - klady a zápory) d)Konflikty (druhy, význam a způsoby zvládání konfliků nejen v rámci pracovních týmů) e)Umění přesvědčování, Manipulace, argumentace, druhy přesvědčovacích technik a vhodnost jejich využití f) Pravda, polopravda a lež v lidské komunikaci. Proč lidé lžou. Jak poznat lháře. ***Osobnostní typy a jejich aplikace na vedoucího i na ostatní členy týmu: a)Základní typy osobností (typologie MBTI) a tréning způsobu jejich rychlého poznávání. b)Problémové typy osob, jejich charakteristika a nejvhodnější způsoby jednání s nimi. c)Vůdce.Způsoby přejímání vedení, předpoklady pro vedení, negativní charakteristiky osobnosti ve vztahu k vedení lidí,vyhodnocení osobnostních předpokladů pro vedení ***Vedení lidí: a)Koučování - Techniky vedení kolektivu, hodnocení a poznávání podřízených, jednání s lidmi, získávání a výběr „loajálních“ pracovníků, jak kritizovat, jak přijímat kritiku, jak chválit, konflikty na pracovišti,... b)Leadership - klíčové vlastností lídra, řešení problémů,... c)Timemanagement: poměr k času, obecné zásady pro využívání času, stanovování cílů a jejich plnění, osobnostní podíl při špatné a dobré schopnosti řízení času a trénink vhodných návyků ***Pracovní tým a)Význam, charakteristika, motivace pracovního týmu b)Dynamika, koheze a atmosféra, pracovní spokojenost, faktory spokojenosti c)Psychologie motivace, potřeby pracovníků a způsoby odměňování d)Hodnocení a rozvoj pracovníků
- Literatura
- Hayes, Nicky: Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-983-6
- VÁGNER, Ivan. Moderní pojetí řízení a vedení lidí. Moderní řízení : měsíčník pro vrcholový a střední management, lektory, personalisty i podnikatele. Praha: Economia, 2005, Roč. 40, č. 12, s. 61-62. ISSN 0026-8720. info
- ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002, 856 s. ISBN 8024704692. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 151 s. ISBN 80-247-0403-X. info
- KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
- KOHOUTEK, Rudolf a Jaroslav ŠTĚPANÍK. Psychologie práce a řízení. Brno: Cerm, 2000, 223 s. ISBN 80-214-1552-5. info
- POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: STROM Praha, 1999, 78 s. ISBN 80-86106-07-1. info
- GOLD, Anne. Řízení současné školy : o práci učitelů na střední úrovni řízení. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, 164 s. ISBN 80-902614-0-X. info
- Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
- Výukové metody
- přednáška, presentace, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- Přednáška (bloková výuka 15hod)- (+ studium literatury, skupinová diskuse - přehled k dané tématice) Ukončení: zkouška Požadavky k získání zkoušky: 1. písemný zkouškový test (ověřuje teoretické znalosti studentů) 2. diskuse na vědeckou esejí, kterou student vypracoval v průběhu semestru na vybrané relevantní téma. (viz moodlinka.ped.muni.cz)
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz
Veškeré potřebné informace a aktuální zadané úkoly a termíny odevzdání seminárních prací a jiných povinností pro tento ročník naleznete v e-learningovém kurzu na moodlinka.ped.muni.cz kurz se jmenuje: Psychologie vedení lidí Heslo ke kurzu získáte na prní přednášce nebo na požádání. Student může jít k písemné části zkoušky nejdříve po odevzdání vědecké eseje na vybrané téma. Po úspěšně absolvovaném zkouškovém písemném testu může jít k ústní části - tj. odborná diskuse nad vědeckou esejí. Test: (rozsah cca 15 otázek); forma : 2/3 test - 10 ot. (a/b/c/d 1 správná odpověď = 1 bod); 1/3 - 5 ot. přímé odpovědi (0 - 2 body); A (20-18,5); B (18-16,5); C (16-14,5); D (14-12,5); E (12-10,5) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SC4MK_PsVL