PdF:SV4BP_FiVS Filozofie výchovy (sem.) - Informace o předmětu
SV4BP_FiVS Filozofie výchovy (seminář)
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (cvičící) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Rozvrh
- Út 9:20–11:00 učebna 20
- Předpoklady
- Předmět je určen studentům bakalářského studia Sociální pedagogiky se zam. na volný čas.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Filozofie výchovy jako disciplína, která klade zajímavé a inspirující otázky, které se dotýkají existence člověka a výchovného působení na jedince a společnost, filozofie výchovy a vědecké bádání v pedagogice, soudobé teorie vzdělávání, filozofie výchovy a historie pedagogiky, vybrané pedagogické směry.
- Osnova
- Filozofe výchovy jako spekulativní věda, její pojetí a úkoly Etologická východiska, souhrn nejzávažnějších okolností současného světa Vybrané teorie vzdělávání Přehled pedagogických směrů, zejména období 20. století Základní vhled do oblasti filozofie výchovy v historickém kontextu
- Metody hodnocení
- Návrh základních témat k vystoupení v semináři 1. Antika sofisté, Sokrates, Platón, Aristoteles, Quntilianus a jeho pojetí výchovy a vzdělávání 2. Křesťanská koncepce vidění světa, společnost, člověka znalost Nového zákona (Vznik klášterů a jejich společenská, kulturní a vzdělávací funkce, poustevnictví, řehole, současná výchovná a vzdělávací činnost církví, Scholastika 3. Renesanční koncepce člověka, kulturních hodnot, vliv na výchovu, přehled různých zemích Evropy: Itálie, Francie, Španělsko, Německo, Čechy. (odraz renesanční filozofie ve zdůvodnění pedagogických principů Komenský, jeho díla, díla evropských autorů) 4. Reformace a protireformace a její cíle. Výchova člověka, bratrské školství, vývoj, ideová základna, jezuitské školství v Čechách a na Moravě, souvislosti s renesančními vlivy 5. Osvícenství v Anglii empirismus Francise Bacona, John Locke a jeho vliv na Francii, americké osvícenství Franklin, Jefferson, Paine, americký romantismus (Cooper, Emerson, Thoreau vliv na mimoškolskou výchovu), americký pragmatismus (Dewey) 6. Evropské osvícenství, francouzský racionalismus, Rousseau Emil, Pestalozzi a jeho působení mezi dětmi. 7. Evropské filozofické proudy a jejich vliv na výchovu. Herbart, Tolstoj, Masaryk 8. Přehled filozofických názorů na přelomu 19. a 20. století 9. Pedagogický reformismus příčiny vzniku, hlavní znaky, rozvoj mimo školské výchovy, sociální pedagogika vznik a význam 10. Postmodernismus a jeho ohlasy v pedagogickém myšlení
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/SV4BP_FiVS