SV4BP_FiVS Filozofie výchovy (seminář)

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Út 9:20–11:00 učebna 20
Předpoklady
Předmět je určen studentům bakalářského studia Sociální pedagogiky se zam. na volný čas.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Filozofie výchovy jako disciplína, která klade zajímavé a inspirující otázky, které se dotýkají existence člověka a výchovného působení na jedince a společnost, filozofie výchovy a vědecké bádání v pedagogice, soudobé teorie vzdělávání, filozofie výchovy a historie pedagogiky, vybrané pedagogické směry.
Osnova
  • Filozofe výchovy jako spekulativní věda, její pojetí a úkoly Etologická východiska, souhrn nejzávažnějších okolností současného světa Vybrané teorie vzdělávání Přehled pedagogických směrů, zejména období 20. století Základní vhled do oblasti filozofie výchovy v historickém kontextu
Metody hodnocení
Návrh základních témat k vystoupení v semináři 1. Antika sofisté, Sokrates, Platón, Aristoteles, Quntilianus a jeho pojetí výchovy a vzdělávání 2. Křesťanská koncepce vidění světa, společnost, člověka znalost Nového zákona (Vznik klášterů a jejich společenská, kulturní a vzdělávací funkce, poustevnictví, řehole, současná výchovná a vzdělávací činnost církví, Scholastika 3. Renesanční koncepce člověka, kulturních hodnot, vliv na výchovu, přehled různých zemích Evropy: Itálie, Francie, Španělsko, Německo, Čechy. (odraz renesanční filozofie ve zdůvodnění pedagogických principů Komenský, jeho díla, díla evropských autorů) 4. Reformace a protireformace a její cíle. Výchova člověka, bratrské školství, vývoj, ideová základna, jezuitské školství v Čechách a na Moravě, souvislosti s renesančními vlivy 5. Osvícenství v Anglii empirismus Francise Bacona, John Locke a jeho vliv na Francii, americké osvícenství Franklin, Jefferson, Paine, americký romantismus (Cooper, Emerson, Thoreau vliv na mimoškolskou výchovu), americký pragmatismus (Dewey) 6. Evropské osvícenství, francouzský racionalismus, Rousseau Emil, Pestalozzi a jeho působení mezi dětmi. 7. Evropské filozofické proudy a jejich vliv na výchovu. Herbart, Tolstoj, Masaryk 8. Přehled filozofických názorů na přelomu 19. a 20. století 9. Pedagogický reformismus příčiny vzniku, hlavní znaky, rozvoj mimo školské výchovy, sociální pedagogika vznik a význam 10. Postmodernismus a jeho ohlasy v pedagogickém myšlení
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.