PdF:SV4BP_SSO Intro to Social Education Sem. - Course Information
SV4BP_SSO Introduction to Social Education Seminar
Faculty of EducationAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (seminar tutor)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Timetable of Seminar Groups
- SV4BP_SSO/01: Thu 8:30–10:05 učebna 33
SV4BP_SSO/02: Thu 10:15–11:50 učebna 33 - Prerequisites (in Czech)
- předmět je určen studentům bak. studia sociální pedagogiky
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives (in Czech)
- Seminář úzce navazuje na předmět SV4BP_USP Úvod do sociální pedagogiky (přednáška garant Doc. PhDr. Stanislav Střelec, Ph.D.). Předpokládá zvládnutí základních sociálněpedagogických kategorií, orientaci v předmětu, kultivované vystupování před spolužáky, schopnost organizace a řízení diskuse ve skupině. Akcentuje schopnost přijímat zpětnou vazbu od ostatních, student odborně a smysluplně reaguje na reflexe kolegů v rámci připraveného tématu.
- Syllabus (in Czech)
- Témata seminárních prací BLÁHA, A. I. Sociologie dětství Na základě přečtené publikace definujte autorovo vymezení pedagogiky sociální a sociologické. Věnujte se komparaci s dnešním pojetím sociální pedagogiky. MORE, T. Utopie Na základě autorovy ideje státu uvažujte o ideálním uspořádání společnosti. Své úvahy dejte do kontrastu s pojetím autora. Zaměřte se na práci s problémovými dětmi a mládeží (výchova, sankce za delikty, resocializace). BOSCO, T. Don Bosco Pokuste se vymezit sociálně patologické jevy doby, o které autor pojednává. Sledujte přístupy, možnosti a řešení těchto jevů a srovnejte je s dnešními přístupy sociální pedagogiky. V čem nacházíte analogii, v čem naprostý nesoulad a proč? MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží Definujte pojem riziková mládež. Zdůrazněte, v čem rizika spočívají a jaké jsou možnosti prevence. Prevenci zvažujte ze všech úhlů pohledu (primární, sekundární, terciární). MATOUŠEK, O. Ústavní péče Věnujte pozornost přesnému rozlišení pojmů náhradní rodinná péče a péče ústavní. Sámi za sebe stanovte, jaké změny je potřeba učinit ke zlepšení situace v ústavní péči, porovnejte s textem autora. HEŘMANOVÁ, V. Některé aspekty školního klimatu a jejich využití ve školní praxi. Definujte pojem školní klima, zamyslete se nad významem školního prostředí na výchovu jedince, uvažujte v dimenzi profese sociálního pedagoga. PROKOP. J. Školní socializace Srovnejte pojem socializace a školní socializace. Zamyslete se nad funkcí školy, sociálními vztahy ve škole, vztahem školy a rodiny. MAŘÍKOVÁ, H. Proměny současné české rodiny Věnujte pozornost sociálním aspektům rodinného prostředí, charakterizujte poruchy rodinného prostředí ve vztahu k budoucímu životu jedince ve společnosti. Definujte nejmarkantnější proměny české rodiny v průběhu dvacátého století. JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese Pokuste se na základě přečtené publikace stanovit etický kodex profese sociálního pedagoga. VYKOPALOVÁ, H. Sociální klima školní třídy a možnosti jeho ovlivňování Definujte rozdíl mezi klimatem školy a klimatem školní třídy. Zamyslete se nad významem prostředí školní třídy na výchovu jedince, uvažujte v dimenzi profese sociálního pedagoga.
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: seminář Řešení odborných témat zadaných pro seminární úkoly. Vystoupení studenta se zpracovaným tématem (recenze vybrané odborné publikace); příspěvek by měl vyústit připravenými otázkami v následnou diskusi s ostatními studenty.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/SV4BP_SSO