PdF:SV4BP_USP Úvod do soc.pedagogiky (před.) - Informace o předmětu
SV4BP_USP Úvod do sociální pedagogiky (přednáška)
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (přednášející)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Rozvrh
- Út 11:05–11:50 učebna 35
- Předpoklady
- Předmět je určen studentům bak. oboru Soc. pedagogiky zam. na VČ
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky. Dále se orientuje na vymezení profese sociálního pedagoga, charakteristiku pracovních činností a kompetencí, podmínek pro výkon profese a možnosti budoucího uplatnění studentů v praxi.
- Osnova
- Vznik a zdroje sociální pedagogiky jako samostatné vědní disciplíny, vztah k příbuzným a participujícím oborům. Vývoj sociální pedagogiky v historickém kontextu. Cíle, metody a prostředky sociální pedagogiky. Funkce výchovy, socializace a kultivace člověka, obsah a její průběh. Vztah prostředí a výchovy, typologie prostředí, tzv. přirozená prostředí výchovy. Sociální aspekty rodinného prostředí, poruchy rodinného prostředí. Sociální aspekty školního prostředí, funkce školy, sociální vztahy ve škole, škola a rodina, škola a lokalita. Prostředí sociálních skupin, vliv a význam vrstevnických skupin. Sociální aspekty pracovního prostředí, jeho funkce a vlivy. Volnočasové prostředí, volný čas jako sociální fenomén, pozitivní trávení volného času, instituce podílející se na využívání volného času. Pomáhající profese. Profese sociálního pedagoga (charakteristika, kompetence, podmínky pro výkon, možnosti uplatnění v praxi). Vybrané instituce se sociálně pedagogickou dimenzí v České republice. Současné otázky sociální pedagogiky.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Okruhy ke zkoušce Sociální pedagogika jako vědní disciplína, její vztah k příbuzným a participujícím oborům. Paradigmata sociální pedagogiky. Vybrané aspekty historického vzniku sociální pedagogiky, směry vývoje sociální pedagogiky od 19. Století (církve, charita, spolková činnost, vybraní představitelé v naší zemi, německy mluvících zemích a v Polsku). Vzájemný vztah prostředí a výchovy (dispozice člověka, vliv prostředí na jedince, klasifikace a typologie prostředí). Úkoly výchovy a vzdělávání v socializaci a kultivaci člověka. Životní dráha člověka a charakteristika jejích etap. Cíle, metody a prostředky sociální pedagogiky. Přirozená prostředí výchovy. Rodinné prostředí (charakteristika, funkce, podněty, poruchy v rodinném prostředí). Školní prostředí (charakteristika, funkce, klima školního prostředí). Skupinová prostředí (vliv a význam vrstevnických skupin). Pracovní prostředí (charakteristika, funkce, možnosti a úkoly). Lokální prostředí a jeho vliv na člověka a region. Volnočasové prostředí (charakteristika, funkce, prevence, životní styl). Rodina (vymezení, funkce, charakteristika současné rodiny). Profese sociálního pedagoga (předpoklady pro její výkon, kompetence, etika profese, uplatnění. Instituce a zařízení se sociálněpedagogickou dimenzí v České republice. Sociální exkluze, rizikové skupiny z hlediska typů sociální exkluze. Aktuální otázky sociální pedagogiky.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Základní doporučená literatura a informační zdroje BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X. HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : UK, 2001. ISBN 80-7290-053-6. HRADEČNÁ, M. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-015-7. HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULLAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica : PF UMB, 2000. KALVACH, Z. Úvod do gerontologie a geriatrie. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-366-0. KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk prostředí výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové : Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X. KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP v Olomouci, 2000. ISBN 80-7067-669-8. MAŇÁK, J et al. Kapitoly ze sociální pedagogiky a sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-3. MÜHLPACHR, P., STANÍČEK, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno : MU, 2001. ISBN 80-210-2510-7. PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6. PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8. ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Prah : SLON, 1999. ISBN 80-85850-69-9. WOLF, J. a kol. Umění žít a stárnout. Praha : Svoboda, 1982. WROCZYNSKI, R. Sociálna pedagogika. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelství, 1968.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/SV4BP_USP