SV4BP_USP Úvod do sociální pedagogiky (přednáška)

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (přednášející)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Út 11:05–11:50 učebna 35
Předpoklady
Předmět je určen studentům bak. oboru Soc. pedagogiky zam. na VČ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky. Dále se orientuje na vymezení profese sociálního pedagoga, charakteristiku pracovních činností a kompetencí, podmínek pro výkon profese a možnosti budoucího uplatnění studentů v praxi.
Osnova
  • Vznik a zdroje sociální pedagogiky jako samostatné vědní disciplíny, vztah k příbuzným a participujícím oborům. Vývoj sociální pedagogiky v historickém kontextu. Cíle, metody a prostředky sociální pedagogiky. Funkce výchovy, socializace a kultivace člověka, obsah a její průběh. Vztah prostředí a výchovy, typologie prostředí, tzv. přirozená prostředí výchovy. Sociální aspekty rodinného prostředí, poruchy rodinného prostředí. Sociální aspekty školního prostředí, funkce školy, sociální vztahy ve škole, škola a rodina, škola a lokalita. Prostředí sociálních skupin, vliv a význam vrstevnických skupin. Sociální aspekty pracovního prostředí, jeho funkce a vlivy. Volnočasové prostředí, volný čas jako sociální fenomén, pozitivní trávení volného času, instituce podílející se na využívání volného času. Pomáhající profese. Profese sociálního pedagoga (charakteristika, kompetence, podmínky pro výkon, možnosti uplatnění v praxi). Vybrané instituce se sociálně pedagogickou dimenzí v České republice. Současné otázky sociální pedagogiky.
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Okruhy ke zkoušce Sociální pedagogika jako vědní disciplína, její vztah k příbuzným a participujícím oborům. Paradigmata sociální pedagogiky. Vybrané aspekty historického vzniku sociální pedagogiky, směry vývoje sociální pedagogiky od 19. Století (církve, charita, spolková činnost, vybraní představitelé v naší zemi, německy mluvících zemích a v Polsku). Vzájemný vztah prostředí a výchovy (dispozice člověka, vliv prostředí na jedince, klasifikace a typologie prostředí). Úkoly výchovy a vzdělávání v socializaci a kultivaci člověka. Životní dráha člověka a charakteristika jejích etap. Cíle, metody a prostředky sociální pedagogiky. Přirozená prostředí výchovy. Rodinné prostředí (charakteristika, funkce, podněty, poruchy v rodinném prostředí). Školní prostředí (charakteristika, funkce, klima školního prostředí). Skupinová prostředí (vliv a význam vrstevnických skupin). Pracovní prostředí (charakteristika, funkce, možnosti a úkoly). Lokální prostředí a jeho vliv na člověka a region. Volnočasové prostředí (charakteristika, funkce, prevence, životní styl). Rodina (vymezení, funkce, charakteristika současné rodiny). Profese sociálního pedagoga (předpoklady pro její výkon, kompetence, etika profese, uplatnění. Instituce a zařízení se sociálněpedagogickou dimenzí v České republice. Sociální exkluze, rizikové skupiny z hlediska typů sociální exkluze. Aktuální otázky sociální pedagogiky.
Navazující předměty
Informace učitele
Základní doporučená literatura a informační zdroje BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X. HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : UK, 2001. ISBN 80-7290-053-6. HRADEČNÁ, M. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-015-7. HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULLAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica : PF UMB, 2000. KALVACH, Z. Úvod do gerontologie a geriatrie. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-366-0. KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk prostředí výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové : Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X. KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP v Olomouci, 2000. ISBN 80-7067-669-8. MAŇÁK, J et al. Kapitoly ze sociální pedagogiky a sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-3. MÜHLPACHR, P., STANÍČEK, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno : MU, 2001. ISBN 80-210-2510-7. PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6. PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8. ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Prah : SLON, 1999. ISBN 80-85850-69-9. WOLF, J. a kol. Umění žít a stárnout. Praha : Svoboda, 1982. WROCZYNSKI, R. Sociálna pedagogika. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelství, 1968.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.