PdF:SV4BP_USP Úvod do soc. pedagogiky (př.) - Informace o předmětu
SV4BP_USP Úvod do sociální pedagogiky (přednáška)
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (přednášející)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Rozvrh
- Po 9:45–10:30 budova E - učebna 26
- Předpoklady
- Předmět je určen studentům oboru Socilání pedagogika a volný čas.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky.
- Osnova
- Vznik a zdroje sociální pedagogiky jako samostatné vědní disciplíny. Cíle, metody a prostředky sociální pedagogiky. Funkce výchovy, socializace a kultivace člověka, obsah a její průběh. Vztah prostředí a výchovy, typologie prostředí, tzv. přirozená prostředí výchovy. Sociální aspekty rodinného prostředí, poruchy rodinného prostředí. Problematika náhradní rodinné péče. Sociální aspekty školního prostředí, funkce školy, sociální vztahy ve škole, škola a rodina, škola a lokalita. Prostředí sociálních skupin, vliv a význam vrstevnických skupin.Sociální aspekty pracovního prostředí, jeho funkce a vlivy. Volnočasové prostředí, vol. čas jako sociální fenomén, pozitivní trávení vol. času, instituce podílející se na využívání vol. času. Profese sociálního pedagoga. Pomáhající profese. Vybrané instituce se sociálně pedagogickou péčí. Aktuální problémy sociální pedagogiky.
- Literatura
- BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X.
- KRAUS. B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové : Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X.
- KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. aj. Člověk- prostředí- výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
- PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8.
- MARBURGER, H. Entwicklung und Konzepte der Sozialpadagogik. Munchen : Juventa Verlag, 1979. ISBN 3-7799-0547-7.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
- HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 80-7290-053-6. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče :průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 183 s. ISBN 80-7178-304-8. info
- HRADEČNÁ, Marie. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha: Karolinum, vydavatelství Univerzity Karlovy, 1998, 89 s. ISBN 8071840157. info
- Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-7178-029-4. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška. Ukončení: zkouška. Požadavky na ukončení: úspěšné složení zkoušky a splnění požadavků ze semináře.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/SV4BP_USP